Marin B20

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Magnus Dahlqvist
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 aug 2004, 21:07
Ort: Sweden

Marin B20

Inlägg av Magnus Dahlqvist »

Är det någon som säkert vet vad som skiljer en marin b20 mot en vanlig bil b20 ? Jag har fått olika svar på vissa verkstäder.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej.

Här är de flesta skillnaderna möjligt att jag glömt något. Det går att modefiera en bilmotor för att byta ut en gammal marin. Man plockar då över de delar som är special marin.

1) Topplock helt annurlunda, men det går att modefiera ett biltopplock. Bla skall vattenfördelningsröret som sitter monterat inne i topplocket modefieras.
2) Frostpluggarna är i rostfritt istället för galvat.
3) Transmissionskåpan har styrstift för att vattenpumpen skall komma i linje ( Detta är inget måste)
4) Fördelaren är annorlunda ( Ingen vacumklocka)
5) Bensinpumpen skall helst ha handpumpningsfunktion.
6) Ram och vevlager måste vara av högsta kvaliten. Std bilmotorns duger inte, men B20 sport kan gå.
7) Temperaturgivaren är en annan, och sitter inte på samma ställe.
8) Förgasare som inte oxiderar samt helst solex då strombergförgasarna är svåra att justera.
9) Generator och startmotor är lite annorlunda, men bil fungerar också.
10) Oljekylare finns på marinmotorn
11) Kylsystemet ser annorlunda ut och har annan vattenpump.

Den största skillnaden är topplocket.

Vad skiljer de olika svaren du fått??

/Lars
Magnus Dahlqvist
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 aug 2004, 21:07
Ort: Sweden

Inlägg av Magnus Dahlqvist »

De olika svar jag fått är bla.

Kylrör i topp ej skulle finnas i bilmodellen.
Andra ventiler med annan styrning.
Annan kam.
Uppborrade kylkanalen.


Varför jag undrar är att min motor har en ventil som
gått av och sprackt kolven , och gjort repor i loppen.

Tips mottages tacksamt om lämplig åtgärd !
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Normalt har B20 = AQ130 upp till C modellen inte annat säte för ventilerna på D modell ändrades detta för att kunna köra på blyfritt.
Vilket med fördel kan göras vid renovering av tex. KG-Trim:
http://www.kgtrimning.com/toppren.htm
Det är inte samma ventilstorlek (tallriksdia) på samtliga B20.
På de senare motorerna AQ130D och kanske C satt det en P kam innan dess en C kam.
Vad gäller kylningen skiljer bara vattenfördelningsröret i topplocket , det är borrat på annat sätt.

Vill du ha hjälp med renovering byte av block mm. maila mig så kan jag kanske förmedla en bra renoverare.

/Lars
jove
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 maj 2005, 00:25
Ort: Norway

Inlägg av jove »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lars Lundbladh</i>

Hej.

Här är de flesta skillnaderna möjligt att jag glömt något. Det går att modefiera en bilmotor för att byta ut en gammal marin. Man plockar då över de delar som är special marin.

1) Topplock helt annurlunda, men det går att modefiera ett biltopplock. Bla skall vattenfördelningsröret som sitter monterat inne i topplocket modefieras.
2) Frostpluggarna är i rostfritt istället för galvat.
3) Transmissionskåpan har styrstift för att vattenpumpen skall komma i linje ( Detta är inget måste)
4) Fördelaren är annorlunda ( Ingen vacumklocka)
5) Bensinpumpen skall helst ha handpumpningsfunktion.
6) Ram och vevlager måste vara av högsta kvaliten. Std bilmotorns duger inte, men B20 sport kan gå.
7) Temperaturgivaren är en annan, och sitter inte på samma ställe.
8) Förgasare som inte oxiderar samt helst solex då strombergförgasarna är svåra att justera.
9) Generator och startmotor är lite annorlunda, men bil fungerar också.
10) Oljekylare finns på marinmotorn
11) Kylsystemet ser annorlunda ut och har annan vattenpump.

Den största skillnaden är topplocket.

Vad skiljer de olika svaren du fått??

/Lars

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

jeg lurer på en ting jeg har en b 20 tror den heter aq 105
den er så gammel att det står en su forgasser på den. jeg kjøpte en stromberg som jeg hadde planer om å sette på.
men ser det er en spessiell forgasser som ikke oxsiderer som er orginal, er det dumt av meg å bytte ut den med en stromberg. tror den forgasseren som står på bynner å bli sliten
Andes
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 jan 2004, 20:49
Ort: Sweden

Inlägg av Andes »

Jag hade nästan samma problem med min aq 170, en bult från förgasaren lossade och föll ned i insuget vid 5200 varv , Det small sen tappade motorn orken. En kolv hade sruckit då bulten klämdes mellan kolv och topp, men det var lätt att åtgärda, en beg kolv från en bilskrot ( b20 och b30 är samma ), smärjlade bort reporna i cylindern kollade sen att ventilerna var oskadda vilket dom var sen monterades allt ihop och monterades tillbaka i båten. Komp test visade ingen skillnad mellan cylindrarna och motorn gich som en klocka igen, lite lock-tite på samtliga 9 bult i förgasarna. detta blev en reparation för ca 1000-lappen vilket du bör kunna hålla också fast du behöver ju en ventil också.
Magnus Dahlqvist
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 aug 2004, 21:07
Ort: Sweden

Inlägg av Magnus Dahlqvist »

Har precis monterat i en renoverad bil motor.
Men har problem med att temperaturen rusar i höjden.
Jag har ej flyttat temp mätaren, gör det någon skillnad.?
Nu sitter den längs akterut på toppen,annars så sitter ju den längst
förut. Gör det någon skillnad ?
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Jo det gör viss skillnad på en sjövattenkyld motor. Kolla också att du fått rätt tempgivare skall vara 120°C men det finns även en 140°C variant den fungerar inte med tempmätaren.

/Lars
Magnus Dahlqvist
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 aug 2004, 21:07
Ort: Sweden

Inlägg av Magnus Dahlqvist »

OK test på gång,åter kommer med resultat om några timmar.
Magnus Dahlqvist
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 aug 2004, 21:07
Ort: Sweden

Inlägg av Magnus Dahlqvist »

Det funkade utmärkt, tempmätaren gick från max läget ner till nästan ingen temp alls.
Skall det verkligen skilja så mycket ?
Nu gäller det bara att fixa en pemanent fastsättning.
Skriv svar