Fjord DC 21 med VP SX drev

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Magnusisaxon
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 jun 2015, 19:13

Fjord DC 21 med VP SX drev

Inlägg av Magnusisaxon »

Nu är det snart dax för upptagning och höstfix med båten. Vi köpte vår DC 21:a i somras, och jag är nybörjare när det gäller inombordsmotorer. Min fråga nu gäller målning av drevet. Har läst instuktionsboken och efter det varit ute på nätet och letat...nu känner jag mig helt snurrig. Kromateringslösning!? enligt VP så ska man göra rent med slippapper (aluminiumoxidkorn), rugga ytor med syntetisk slipduk, rengöra med medel utan flourföreningar... Sedan ska den målas, kromatering, sedan VP grundfärg 11415627 (eller epoxiprimer), sedan topplack...
Frågan blir kort och gott: gör ni så här?

Tar gärna emot råd och tips på metoder som funkar bra.

Tidigare ägaren hade sprayat drevet med en grå, matt färg som VP har (osäker på vilken). Jag kan se att det är lite flagor på drevet under fägen. Dessa vill jag ta bort och måla drevet igen.

// Magnus
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Fjord DC 21 med VP SX drev

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Undvik att skada originalfärgen mer än nödvändigt drevet är pulverlackat och gjort av saltvattenbeständig aluminium. Skador kan målas med tex. epoxi gärna med washprimer om det gått hela vägen ned till aluminiumet, annars går det att måla med pyntas spray färg också. Troligen är drevet övermålat med tex. prop och drev vilket är en typ av bottenfärg antfouling för drev av aluminium. Om du vill ta bort färgen tvätta med aceton eller tinner originalfärgen sitter kvar ändå.