Epoxibehandla skrovet

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Magnusisaxon
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 jun 2015, 19:13

Epoxibehandla skrovet

Inlägg av Magnusisaxon »

Lösningsmedelsfri epoxi eller inte...?
Har fastnat lite, då jag försöker bestämma vad jag ska välja för typ av epoxi. Har tre eventuella leverantörer, De Ijssel Ijmopox, Gelshield 200 eller NM Böldspärr FS 023.
Den sista från NM är lösningsmedelsfri. De första två verkar lättare att lägga på men ger de lika bra skydd eller är det ingen större skillnad? Någon som vet eller har tips.
Har nu slipat ner och tagit bort all bottenfärg samt 5 lager gammal epoxi (den gamla ägaren tog inte bort all bottenfärg när de epoxibehandlade båten). Båten är en DC21:a.
Samtidigt passar jag på att fråga om VC17 är en bra hård bottenfärg att lägga på efter epoxibehandlingen?
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Epoxibehandla skrovet

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Det är tydligen fler som skall epoxibehandla skrovet :)

Jag har precis låtit blästra min båt och skall epoxi behandla den till våren.

På min förra båt målade jag lösningsmedelsbaserad epoxi i 6 skikt det första var förtunnat med lösningsmedel för bästa vidhäftning.
Jag använde Hempel light primer och Hempel bottenfärg. Ingen sprickbildning eller flagnad färg efter 6 år.

På min ny blästrade båt hade jag tänkt använda Le Fant lösningsmedels baserad epoxi och botten färg (liknar VC17) går att få både giftfri eller med koppar, det är nog bra att använda ett system då färgerna är kompatibla med varandra. Giftfri färg måste tvättas någon eller några gånger per säsong med borsttvätt eller högtryck.

Om man skall kunna använda lösningsmedelsfri epoxi beror helt på vid vilken temperatur den kan appliceras, temperaturen bör var över + 10 grader helst +20 grader. Lösningsmedelsfri epoxi är segare än lösningsmedelsbaserad och skall helst påföras med pensel eller högtrycksspruta medans lösningsmedels baserad kan påföras med roller vid lägre temperatur ca +5 grader. tänk på att detta gäller skrov temperatur.
+ 10 graders lösningsmedelsfri epoxi är seg som sirap och svår att bearbeta.

Några råd:
Tänk på att skrovet bör torka. över vintern, lägg en presenning under båten samt sätt upp presenningar luftigt efter skrovsidorna lämna ca 20-30 cm öppet från marken
Följ tillverkarens anvisningar så får du ett bra resultat.
Håll övermålningstider!
Tvätta noga med aceton och använd klibbduk (tackrag) för att få bort allt fett och damm från skrovytan.


Lösningsmedels fri epoxi:
+ ger en vattentät yta vid färre antal skikt
- kräver rätt höga temperaturer vid applicering +10 grader eller högre
- svår att applicera ger ojämna ytor
- kräver oftast mellanslipning mellan färglager
- kräver oftast vidhäftningsprimer innan applicering av bottenfärg

Lösningsmedels baserad epoxi:
+ kräver inte så höga temperaturer vid applicering + 5 grader eller högre
+ relativt lätt att applicera med roller
+ kräver ingen mellanslipning om tillverkarens tider för övermålning hålls
+ om tillverkarens övermålningstider hålls kan bottenfärgen appliceras utan mellanslipning
- kräver fler antal skikt för att få en vattentät yta ca 5 skikt krävs.

En sammanställning över lösningsmedels baserad epoxi 2015 lägst pris överst i listan (OBS! Jotun läggs bara i 3 skikt enligt tillverkaren men det är tunnare än de andra tillverkarnas rekommendationer tveksamt om det är tillräckligt):
Epoxi jmf.JPG
Läs mer här:
http://www.bosobk.se/Docs/Epoxybehandling.pdf
http://www.batbesiktning.se/Artiklar/Pd ... 9_2006.pdf
http://www.batbesiktning.se/Artiklar/Pd ... 7_2000.pdf


/Lars
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Lars Lundbladh den 09 okt 2015, 08:10, redigerad totalt 2 gång.
Anledning: Uppdatering med information om jämförelse av Jotun epoxi samt ny tabell
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Magnusisaxon
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 jun 2015, 19:13

Re: Epoxibehandla skrovet

Inlägg av Magnusisaxon »

:) Tack Lars! Vilken tur, för mig att du utsätter dig för samma jobb.
Det lutar efter en heldags påläsning och nu ditt svar, åt lösningsmedelsbaserad epoxi. Jag har båten ute under en täckställning, så temperaturen blir avgörande. Jag har kommit halvvägs med bortslipandet av den gamla bottenfärgen och epoxin. Men sedan får den torka under vintern. Var inne på VC17, men vill gärna ha en hård bottenfärg som är vit. Det har inte VC17.
Fuktmätte båten innan slipningen och fick röda värden från mitten och akteröver, men jag har fått klart för mig att det var för tidigt att mäta (en o en halv vecka efter upptag). Kommer mäta om två-tre veckor igen och då på ett naket skrov ( bara gelcot). Inga blåsor men däremot tunna krackeleringar i gelcoten.
Lars, gick du bara ner till gelcoten?
Cruiser27
Inlägg: 87
Blev medlem: 20 feb 2012, 20:57
Ort: Ljungskile

Re: Epoxibehandla skrovet

Inlägg av Cruiser27 »

Hej Magnus, slipa inte igenom gelcoaten! När du rollat på 3-5 lager epoxi enligt alla regler så får du ett helt vattentätt skikt där ev. vatteninträngning genom krackeleringar är helt eliminerad. Vill du ha ett snyggt (och praktiskt) avslut på epoxin så blanda färgpigment i sista strykningen. Vill du i framtiden renslipa botten från färg igen så ser du när du nått epoxiskiktet.

Jag står inför samma procedur till nästa säsong men kommer inte undan en blästring, tyvärr. Ska kolla möjligheten att hyra utrustning och spara lite pengar, firman jag talat med tar 650:-+moms/m2. Om min uppskattning stämmer skulle det handla om ca 15000:- för min Selcruiser, och då får jag ändå göra resten av jobbet själv. Suck!

Önskar oss alla lycka till.

/Kim
Selcruiser 27 med Hyundai S250
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Epoxibehandla skrovet

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Vi försökte bara gå ned till gelcoaten men det fanns delar av botten som hade skador och lite böldpest så det var oundvikligt att inte fläckvis ta bort gelcaoten men i det stora hela finns gelocaten kvar.
Alla dålig gelcoat måste avlägsnas så det är inte så farligt att delvis slipa bort gelcoaten helt. Men det är enklare/bättre att lämna gelcoaten kvar.
Annars måste hela bottenytan spacklas för att få en jämn yta.
Innan man spacklar skall den råa polyester ytan målas med ett häftlager epoxi och sedan spacklar man med epoxi spackel.

Kim jag har mejlat dig lite info om blästringen.
650kr/m2 är för dyrt tycker jag dvs. om det gäller bara blästringen (ingick täckning/maskning?). Gå ihop flera båtar och gör en bra upphandling så bör du hamna på ett lägre pris.
Jag räknar med ett totalpris på ca 12 000 kr inkl epoxi på min 900 Dolphin.

Man bör alltid lägga epoxi lagren med olika färgnyans då ser man att täckningen är bra.
Minst 4 lager epoxi skall läggas för att då ett bra skydd (helst fler lager)

Le fant har en vi kopparbaserad färg lik VC17.
http://www.lefant.se/produkter/nautica-copper/


/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Epoxibehandla skrovet

Inlägg av fjord900 »

Hej!

Gjorde detta med mon Dolphin för 4 år sedan.
Jag la kulorna på en bra slipmaskin med dammsugare och bra papper (Festool).
Riggade med press på marken under bockarna och tejpade plast mot skrovsidorna för att om värmen inte ville komma naturligt på våren, kunna koppla på byggvärmare.

Epoxivalet blev Gelshield 200 som jag la i åtta lager, bl.a beroende på bra pris från bekant.

Förarbetet bestod i nedslipning till gelcoat, fortslipning av dålig sådan, och precis som Lars skriver nogran avtvåttning och växelvis sköljning innan skrovet får stå över vinter, som förhoppningsvis blir kall och torr (luftfuktighet)

Sedan en varv med epoxi för fäste, därefte spackling och slipning, innan man varvar på med önskvärt antal lager, dock minst fem.

Lycka till!

/Thomas
Magnusisaxon
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 jun 2015, 19:13

Re: Epoxibehandla skrovet

Inlägg av Magnusisaxon »

Tack för tips och råd, det är ovärderligt! Jag har turen att kunna låna riktigt bra sliputrustning, en Festol 150 och en mindre 90 mm maskin med dammsugare. Den stora blir en riktig best när det kör med grovt papper och full avverkning, så man får vara försiktig. Försöker samla upp så mycket material som möjligt på marken. Det är ett riktigt pannbensjobb att ligga o nöta i 7-8 timmar för att bara ha gjort 3/4 av skrovet, men det går..
Läst lite om de olika epoxivarianterna och de flesta verkar bra. Det var en bra tabell Lars gjort, lätt att få en överskådlig bild av kostnaderna.
LeFant epoxiprimer, Gelshield eller De ijssen HB coating står valet mellan. Jag hade tidigare lite planer på att måla friborden med Double coat, men får se lite hur mycket jobb det medför.
Bottenfärg går väl och lägga på vilken som helst? VC17 eller LeFants hårda bottenfärg verkar bra. Någon som har erfarenhet av den sissta?
Magnusisaxon
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 jun 2015, 19:13

Re: Epoxibehandla skrovet

Inlägg av Magnusisaxon »

En fundering. Har nu slipat 3/4 av skrovet. På vissa ställen, främst längst vattenlinjen har jag krackeleringar som ser ut som " rutnätsmönstrade spindelnät". Slipade bort dessa på ett ställe och det verkar friskt under, spår av några mycket små knappnåls stora blåsor under. Är det böldpest? Luktar inget och laminater är hårt.
Nästa fundering, hittar ju såklart en del gamla lagningar, där man spacklat igen skador vid kölen. Ni skrev tidigare att jag bör lägga på ett epoxilager innan jag spacklar med epoxispackel.
Om jag slipar bort gammal lagning, ska jag lägga första lagret epoxiprimer över den nedslipade skadan och sedan spackla upp den?
Magnusisaxon
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 jun 2015, 19:13

Re: Epoxibehandla skrovet

Inlägg av Magnusisaxon »

Så här ser det ut. Kanske svårt att bedöma storlek men de små sprickorna är ca 1cm långa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Epoxibehandla skrovet

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej igen,

Dags för epoxibehandling, det du ser är gammal gelocat som spruckit/krackelerat. Ingen böldpest egentligen vad jag kan se men det hade nog blidats om några år.
Epoxi "färgen" skall läggas först förtunnad ca 20% så den tränger in i alla sprickor sedan spackel där det behövs (det ser man) sedan ytterligare ca 4-5 lager epoxi ju fler lager desto tätare skikt.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Epoxibehandla skrovet

Inlägg av fjord900 »

Anledningen till att man, speciellt med lösningamedelsbaserad epoxi skall lägga minst 5 lager är att när den lösningsmedelsbaserade härdar så bildas små porer, men med flera lager är sannolikeheten att porer i olika lager skall hamna "mitt för varandra" väldigt liten.

Med lösningsmedelsfri är det inte aktuellt med dessa. Så då vet vi att inte ens epoxi är helt vattentät :wink:

/Thomas
Magnusisaxon
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 jun 2015, 19:13

Re: Epoxibehandla skrovet

Inlägg av Magnusisaxon »

Då är jag på rätt väg! :) Får se om jag överväger att lägga på LeFant epoxiprimer, om du Lars använder den måste den vara bra, och även deras hårda bottenfärg i vit.
Biltemas epoxispackel, är den bra?
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Epoxibehandla skrovet

Inlägg av Lars Lundbladh »

JAg funderar på att använda Le Fants spackel.
Tidigare har jag använt Watertite från international eller Hempels epoxi sapckel ingen större skillnad tycker jag .
Ett lättslipat spackel är att föredra, och spackla snålt hellre i flera lager för att undvika för mycket slipning.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar