Regnvatten läcker in

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Uffe-Uffe
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 maj 2020, 18:01
Ort: Nyköping

Regnvatten läcker in

Inlägg av Uffe-Uffe »

Hej!

Vi har precis köpt en välskött Fjord 775 Dolphine 1990 och håller på att bekanta oss med den.

Efter att ha jobbat ombord nu i samband med ett par regnoväder nu har vi upptäckt att det rinner in regnvatten på bägge sidorna baktill mot sittbrunnen o soffan till. Vattnet rinner ut i en strid ström under aluminiumprofilerna som går ner baktill på targabågen. Tack o lov rinner det inte in i båten utan fortsätter rinna bak ovanpå den breda kanten o ut under kapellet baktill. Jag ska ta bort beklädnaden på insidorna då jag kan skönja att det är lite svartgrönt under dem.

Först trodde jag det var otäta genomföringar ovanpå targabågen. Monterade därför ner insidan och fann att allt var torrt och fint. Hällde flera glas vatten ovanpå bågen men inte en droppe kom in.

Eftersom kapellet bara är två år gammalt och ser tätt och välimpregnerat ut börjar jag misstänka att fönsterrutorna fram eller på sidorna är otäta. Jag märkte t.ex. att gummit var hårt och fällde (färgade av sig) rätt rejält. Jag vill ogärna ge mig på att täta alla fönster själv utan funderar på att låta en fackman täta om dem. Några tips eller idéer?

Vänliga hälsningar
Ulf
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Regnvatten läcker in

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej Ulf

Har du någon bild på vilket område som problemet uppstår.

Fönsterlisterna på Fjord båtarna är lite speciella och säljs bara av Ertec i norge eller Agder båt (samma till Scand båtarna)
https://agderboat.mamutweb.com/Shop/Pro ... ter/221500
http://ertec.no/files/Tjenester-som-vi- ... -Kopi9.pdf

För att täta fönstret mot skrovet behövs:
https://agderboat.mamutweb.com/Shop/Pro ... e/10000783

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Uffe-Uffe
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 maj 2020, 18:01
Ort: Nyköping

Re: Regnvatten läcker in

Inlägg av Uffe-Uffe »

Stort tack, Lars! När jag ser bilderna känns det som att jag kanske skulle våga mig på det själv trots allt.

Jag ska ta några foton och komplettera med närmsta dagarna. Min egen bedömning nu är att det är U-listen med trekantsfasningar på topparna som sitter på båten idag (original av allt att döma). Tätningstejpen ser ut att kunna bli svårare att få snygg och jämn för mig som lekman.

Återkommer med bilder.

Allt gott!
/Ulf
Uffe-Uffe
Inlägg: 3
Blev medlem: 06 maj 2020, 18:01
Ort: Nyköping

Re: Regnvatten läcker in

Inlägg av Uffe-Uffe »

Hej igen Lars!

Nu börjar jag om med tätningen av fönster, hann inte förra året. Efter en del fundering tänkte jag ta bort de yttre aluminiumlisterna där man kan se att tidigare ägare tätat. Det var lättare sagt än gjort. Försöker hitta sprängskisser eller konstruktionsritningar på Internet utan framgång. Bifogar en bild på det jag försöker demontera o täta.

Jag trodde alulisten skulle ha en 90° profil ungefär men den verkar gå in under fönsterramen o kanske sitta klämd på något vis. En skiss hade ju varit bra. :)

Hälsn Ulf
Bilagor
A823EBE3-82B8-4967-B5AE-17465620169B.jpeg
Tigern
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 jun 2008, 07:47

Re: Regnvatten läcker in

Inlägg av Tigern »

Typ detta du vill se. Jag lyfte av hela rutramen o rengjorde o ny sika. Inte så svårt,men rutramen är instabil när den kommer loss så ta hjälp av ett par extra händer.
Typ detta du vill se. Jag lyfte av hela rutramen o rengjorde o ny sika. Inte så svårt,men rutramen är instabil när den kommer loss så ta hjälp av ett par extra händer.
Skriv svar