Motorval i Dolphin 900

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Motorval i Dolphin 900

Inlägg av Makro »

Nu dök frågan om motorval i 900 upp i Fjordklubbens Facebook grupp igen och eftersom det inte finns något rätt eller fel utan bara olika installationer med olika egenskaper tycker jag att det skulle vara intressant att försöka att sammanställa dem här, helst med personliga upplevelser och mätningar så att det inte blir tredjehandsinfo eller något en kompis till en kompis hade hört.. :)
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Motorval i Dolphin 900: AD31

Inlägg av Makro »

Jag kan börja med vår egen båt som har dubbelmontage med AD31A samt 290DP med 2:31 i utväxling samt A7 propellrar och det är den tidiga drevversionen med kåpor som ser ut som 280-drev :)
Motorerna har blivit lite uppdaterade av tidigare ägare med nya lock till aftercoolers och borttagna avgasspjäll samt uppgraderingsturbo från
Svensk Turboservice i Göteborg samt uppskruvade dieselpumpar - mera luft, mera sås 8)

Så med den här setup:en maxar hon 29,5 i stilla vind utan motström enligt GPS när motorerna varvar 4000 rpm, backar man av till 3500 rpm vilket vi oftast gör så hamnar marschfarten på 22-24 knop vilket är lite knappt för att båten ska ligga riktigt bra i vattnet så jag bör nog ligga lite högre för bästa gångläge.
Manöverbarheten är ju förträfflig med dubbelmontage och båten känns stabil i sjö och jag är imponerad av kraften i motorerna när man går från tomgång till marschfart och för gasreglagen sakta fram och det skjuter fart och låter varvtalet stanna på 3500 rpm.
Och ger man fullt från 3500 varv kommer varvet ganska omgående upp i 4000 utan att det segar så det kanske t.o.m hade funkat med större propellrar.
Så fullgas behövs aldrig för att få båten upp i planing, kraften räcker till ändå :)

Någon exakt mätning av bränsleförbrukning har jag inte lyckats göra men det verkar hamna på ca 2 lit/distansen i snitt och nånstans mellan 1-1,5 i marschfart, det sista är uppskattat då båten kördes hem från Fjällbacka till Göteborg i skapligt lugnt väder och vi låg i planing i stort sett hela vägen.

En fördel till med två "små" motorer är ju att det blir väldigt gott om utrymme i motorrummet när man ska serva och meka samt lite lägre vikt i aktern än med de sexcylindriga kusinerna som AD41 och KAD4x om de också sitter i dubbelmontage. :wink:

Nackdelen är ju givetvis att både marschfart och toppfart kunde varit högre särskilt som 900 verkar gilla 25+ knop för att ligga fint på vattnet samt att det hade varit kul med lite bättre toppfart.
Uppgraderingsturbo rekommenderas verkligen om man har två AD31! 8)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Motorval i Dolphin 900

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

Jag har en 900 Dolphin med singelmontage D6-310 A-A motor med DPH drev.
Toppfart +35 knop den gör ca 38 knop i början på säsongen men tappar någon knop i slutet.
Marschfart ca 30 knop
Förbrukning vid marschfart 25-30 knop 1,4-1,5 l/nm
Jag tycker det är en optimal motor för 900 dolphin lagom vikt, bra prestanda och låg förbrukning och gott om plats i motorummet.
När jag letade efter en 900 ville jag helst ha en båt med D6 och till slut hittade jag en till "rätt" pris.
IMG_3825.jpg
/Lars
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Motorval i Dolphin 900

Inlägg av Makro »

Snygg och prydlig installation Lars. En sån hade jag gärna haft.
I år har det ju varit ganska många 900 till salu med stor variation av drivlinor men inte en enda med D4 / D6 vad jag har sett.
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
Skriv svar