identifiering drev

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
yohfred
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 jul 2020, 18:01

identifiering drev

Inlägg av yohfred »

Hej!
Hittade ett drev som vi köpte till våran båt som är totalrenoverat sen många år tillbaka men bara legat(vet att packboxarna kan behövas bytas ändå). Men märkplåtarna var borta och han hade kommit över nya från volvo som var blanka. Kan inte identifiera drevet eller utväxling!
Har nu ett 270 drev på båten troligtvis. Till en aq170. Utväxling på de drevet vad jag fattat är 1,89:1

Misstänker att detta kan vara ett 270T! Finns det någon med kunskap som kan hjälpa mig identifiera, samt om jag har användning/kan byta ut drevet jag har. Märkte att backhakarna inte är likadana och hålet med pinnen till backspärren är igensvetsat!

Vad är skillnaden? kan ju fortfarande trimma mitt gamla drev? Eller vad är grejen med T:modellen?

Vi provade snurra det nya drevet med växel i och markerade en spline på propelleraxeln. Ett varv från drivaxeln gav ca ett halvt på propelleraxeln. 2varv på drivaxeln blev strax över 1 på propelleraxeln.

Mycket frågor från en förvirrad själ :lol: visste inte de fanns så mkt variationer innan köpet. Såg att det inte såg likadant ut men tog en chansning, så får man väl sälja vidare om de går :?

tacksam för svar!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: identifiering drev

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej,

Backhakarna är till ett AQ200 drev de stämmer inte med ett AQ270T drev eftersom T drevet inte hade några backhakar utan bara ett beslag som var kopplat till powertrim cylindern. Så enligt min slutsats är drevet ett 200 drev i fin skick. För att kontrollera utväxlingen vrider du ingående axel/knutpaktet och räknar varv på både ingående axel och propelleraxeln när propelleraxeln roterat 10 varv notera man hu många varv den ingående axeln snurrat. tex 18,9 Varv (nästan 19) på ingående axel och 10 varv på utgående så är utväxlingen 18,9:1 osv Nu lavererades inte 200 dreven med 1,89:1 i utväxling som är normalt till en AQ170 men väl 1,85:1 som är nära den utväxlingen. AQ200-250 hade kuggväxlarmed rakskurna kuggdrev i underhuset medan nyare 270 hade snedskurna kuggdrev, snedskurna kuggdrev går tystare.
För mer info om utväxlingar som finns till de olika dreven samt backhakar se bilder nedan

/Lars
270T drev
270T drev
200 drev och dess enklare backhakar
200 drev och dess enklare backhakar
Backhakar 270
Backhakar 270
200,250,270 drev och dess utväxlingar
200,250,270 drev och dess utväxlingar
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
yohfred
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 jul 2020, 18:01

Re: identifiering drev

Inlägg av yohfred »

Tack så mycket! Hur funkar backslaget? Slår drevet fortfarande upp om jag kör på ett berg? Är lite orolig att den ska riva dän hela akterspegeln :shock: :lol: Vad jag kan läsa mig till så verkar det som det ska passa mellan de olika dreven, så jag kan använda detta?

mvh johan
Kysten650
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 nov 2019, 21:36

Re: identifiering drev

Inlägg av Kysten650 »

Hej!
Drevet är konstruerat så att den svagaste delen går sönder om du kör på ett berg eller en vajer.
Känner en av dom som var konstruktör på penta en gång i tiden och han berättade att de testade full fart på vattnet att köra över en spänd vajer/rör utanför Göteborg, Drevet slås upp, då haken går av.
Han gjorde testet som frivillig förare, men ville inte göra om det många gånger.
Men mer än så kan inte jag om drevet. Jag brukar fråga de" gamle".
Så du behöver inte vara rädd om akterspegeln, förutsatt att den är frisk.
Skriv svar