Packningsats till bockhorn-Sköld vp280

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Estrella
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 aug 2020, 18:18

Packningsats till bockhorn-Sköld vp280

Inlägg av Estrella »

Hej hej!

Jag håller på med sköldrenovering och motorbyte i min fjord24 we och har nu några små frågor gällande packningsytan mellan bockhornet och drevet.

Jag särade på dessa idag när ändå motorn är ur, i jakt på ett liten vattenläckage.
När jag gjorde så hittade jag dels den stora o-ringen runt bocken och dels 4mindre oringar runt bultarna som jag ska byta, så långt allt ok.

Sen sitter även bypass-slangen där som tätar sig själv med flänsen, men resten av ytan verkar vara smetad med nån packningsmassa, någon som vet om denna behövs eller vad det är för lämplig massa?

Sen ser jag att det finns spår av en platsbricka som suttit mot bypass-slangen, den har hamnat snett i tidigare montering ser man, behövs den och i så fall, vart hittar jag på en sån?

Och en till fråga när jag ändå är igång, Enligt handboken ska man använda ”Volvo penta Vit tätningsmedel” vid monteringen av klämringen, detta medel finns inte i handeln längre, någon som har förslag på passande?

...märks det att jag har vart vid båten i helgen och fick med mig massa frågetecken!? Snart sjösättning!

Med vänlig hälsning,
Christopher
Bilagor
E6239B5E-0236-41AB-8C55-6043A747FF6E.jpeg
D4F2518E-3EBB-4F9E-9AF0-A14A791951A9.jpeg
6EDB5F1E-46CB-46C6-8B12-1D64DA51F8FB.jpeg
Estrella
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 aug 2020, 18:18

Re: Packningsats till bockhorn-Sköld vp280

Inlägg av Estrella »

Hittade en äldre tråd här på forumet som lärde mig att man kan ha blå motorsilikon mellan bockhorn och sköld, runt o-ringarna, kanon!

Men undrar ännu vad "volvo penta vitt tätning" skulle kunna ersättas av idag på bultarna i klämringen tro, någon som har ett bra tips?
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Packningsats till bockhorn-Sköld vp280

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej

Kluber har ett fett som går bra att använda för skruvarna men det går med vanligt vattenfast marinfett.
https://norelem.se/sv/Tekniska-tillbeh% ... /97901-060
Till flänstätning funkar Loctite SI 5980 utmärkt, använder detta numera istället för blå motorsilikon.

https://www.bildelaronline24.se/loctite ... sLEALw_wcB

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar