Urladdningsproblem

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
earendel
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 mar 2016, 11:49

Urladdningsproblem

Inlägg av earendel »

Hej

Jag har en Fjord Weekender med en dubbla motorer. Varje motor har ett batteri. Dessutom finns det ett tredje batteri for ankarspelet. Alla tre batterier är kopplade enligt Fjord original installation.

När jag sjösatt så var alla tre batterier full laddade. Var nere för tre veckor sedan och då fungerade allt prefekt. Men idag när jag skulle startar styrbordsmotorn så var SB batteriet helt urladdat. Batteriet är ganska nytt.



Mina frågor:

1 Vad kan det vara som drar ur batteriet. Huvudströmbrytare var avstängd.

2 Hur och var kan jag mäta om någonting drar ström??



Babordsbatteriet var ok och jag kunde starta båda motorer genom att sammankoppla batterierna.



Hälsningar

Alan
Kysten650
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 nov 2019, 21:36

Re: Urladdningsproblem

Inlägg av Kysten650 »

Kan vara så att huvudbrytaren inte är helt ok om den är sen båten var ny. Kolla upp den så du inte har någon krypström där som urladdat batteriet.
Mät med, om du har, en läckströmtång på batterianslutningarna med huvud brytarna frånslagna. Du kanske har nån elektriker i närheten som kan låna ut en.

Även ett " nytt" batteri kan bli fel på efter redan 1-2 är, vissa agm batterier har vi haft fel på redan efter några år, även om det stått på laddning och provats regelbundet.
Ladda upp ditt batteri på nytt och gör några startprov samtidigt som du mäter spänningen, den bör inte sjunka under 10,5 volt.
Jämför även med det andra startbatteriet.
Några tips var det.
Själv håller jag på att byta ut nästan all el, kablar, brytare i båten som jag renoverar och det mesta var i dåligt skick och många felkällor har jag nu eliminerat.
Mvh
Skriv svar