Urladdningsproblem 24 Weekender

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
earendel
Inlägg: 43
Blev medlem: 11 mar 2016, 11:49

Urladdningsproblem 24 Weekender

Inlägg av earendel »

Hej
Håller på att kolla ett urladdningsproblem av SB batteri. Jag fick följande tips av ett medlem:

Hej.
Du kan pröva att ta bort alla säkringar och se om du fortfarande har någon funktion någonstans i båten.
Har du en voltmeter, så lossar du på pluspolen på alla batterier och börjar med batteri 1, lägg + på voltmetern på kabelskon och - på batteriet då får du all ström att passera igenom voltmetern och så sätter du i säkring för säkring och kollar om voltmetern ger ett lägre utslag när du sätter i säkringen.
Den säkringen som då får voltmetern att ge ett lägre tal drar då ström och då vet du vilka förbrukare du ska söka fel i.
//Hsun

När jag gjorde så, så fick jag ett värde av 3 volt med allting bortkopplade.

Jag har två säkringsplintar under styrplatsen (se fotot). Jag antar den mindre plintens säkringar är till lanterna och belysning men vad är det för utrustning som den stora översta plintens säkringar är för?
Jag har kabinvärmare etc i båten.

All tips tas tacksam emot.

Alan
fuseboxes.JPG
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Urladdningsproblem 24 Weekender

Inlägg av Makro »

Är ingenting kopplat direkt på batteriet?
På Dolphin båtarna ligger Wallas-spisen och kylskåpet via en egen säkring som sitter brevid huvudströmbrytaren och sen är det ju inte ovanligt att tidigare ägare kopplar in tillbehör direkt på batteriet.
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Urladdningsproblem 24 Weekender

Inlägg av Makro »

När jag kollar i elschemat så visar det att 24 Weekender ska ha 8 st säkringar, i varje fall som används, så vad dina andra säkringar är till vet jag inte?
Du ska även ha en 25A huvudsäkring mellan batteri(er) och säkringscentralen.
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
Skriv svar