Dyvika i dubbelskrov

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
frigge__
Inlägg: 5
Blev medlem: 03 okt 2021, 09:02

Dyvika i dubbelskrov

Inlägg av frigge__ »

Hejsan gott folk! :D

Nybliven Fjord ägare som stött på patrull här. Köpte mig en Fjord 21 DC -85a i våras och slängde den i vattnet.

Nu åkte den upp i fredags och till min fasa såg jag att en gammal lagning släppt och blottat ett hål.

Laga hålet är nog inga större problem. Utan vart ska ja sätta borret för att få ut vattnet mellan skroven då det inte finns någon dyvika? Hålet är ungefär midskeps och ca 70 cm från mitten.
Är skrovet sektionerat? Eller kommer vattnet rinna ner och lägga sig mot akterspegeln? Skulle ju underlätta om det bara var att borra för och sätta en dyvika sen.

Tack på förhand!
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Dyvika i dubbelskrov

Inlägg av Makro »

Några bilder på båt och skada hade varit på sin plats för att kunna hjälpa dig lättare.
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
frigge__
Inlägg: 5
Blev medlem: 03 okt 2021, 09:02

Re: Dyvika i dubbelskrov

Inlägg av frigge__ »

Ska se om jag kan fixa någon bild.

Frågan var mer om någon vet hur konstruktionen är när det kommer till dubbelskrovsbåtar. Hålet i ytterskrovet har nog varit ett tag, men eftersom båten flyter så utgår jag från att innerskrovet är helt :D

Eftersom ingen dyvika finns så är ju frågan om jag gör bort mig om jag borrar upp och sätter en. Mest för att få ut allt vatten som, gissningsvis, ligger mellan skroven.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1499
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Dyvika i dubbelskrov

Inlägg av Lars Lundbladh »

Fjord DC från 85 har inget dubbelskrov, mer än att akterspegeln har en plyfa skiva där drevet sitter monterat. Äldre Ancas och FJord 21 från tidigt 60 tal hade oftast skumfyllning i båtbotten.
Kan du identifiera din båt från vårt modellprogram här på hemsidan.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
frigge__
Inlägg: 5
Blev medlem: 03 okt 2021, 09:02

Re: Dyvika i dubbelskrov

Inlägg av frigge__ »

Nä, Jag får nog backa på den. Körde in en endoskopkamera och kikade runt.

Men det känns fortfarande som om det borde vara vatten någonstans?

Bild
Bild

Satt en dyvika i aktern nu för att kunna spola ur och rengöra i motorrummet (vilket behövs).
Makro
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 jul 2018, 23:16
Ort: Hönö

Re: Dyvika i dubbelskrov

Inlägg av Makro »

Har du borrat i akterspegeln? :shock:
Se då till att måla och behandla noga med epoxy så du inte får vatten i distansmaterialet.
Jag har ingen dyvika så när jag tvättar motorrummet så kör jag ut så mycket jag kan med länspumpen och suger upp det sista med våtdammsugaren.
Fjord 900 Dolphin -87 2xAD31
Vår båttråd: viewtopic.php?f=5&t=1674
frigge__
Inlägg: 5
Blev medlem: 03 okt 2021, 09:02

Re: Dyvika i dubbelskrov

Inlägg av frigge__ »

Makro skrev: 08 okt 2021, 09:28 Har du borrat i akterspegeln? :shock:
Se då till att måla och behandla noga med epoxy så du inte får vatten i distansmaterialet.
Jag har ingen dyvika så när jag tvättar motorrummet så kör jag ut så mycket jag kan med länspumpen och suger upp det sista med våtdammsugaren.
Självklart kommer jag se till att det inte kommer in vatten i distansmaterialet. :lol:
Just nu känns det som om det är mer vatten i båten än det är på utsidan, lite "drömkåken" känsla över projektet. Men det ska nog re sig!

Ska byta ut en del av skotten mellan facken under durken. Och hela "hytten" ska få sig en uppfräschning. Listan över saker som ska göra är lång om jag säger så.. :roll: :D :lol:
Skriv svar