Propeller Fjord 1001 CB

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Fredrik Myge
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 maj 2005, 09:17
Ort: Norway

Propeller Fjord 1001 CB

Inlägg av Fredrik Myge »

Hvilken størrelse. propeller skal/bør en bruke på en Fjord 1001 CB med 2x AQAD 40-B motorer.

Har/Har hatt problemer i form av at en av motorene gir 3500 -600 RPM slik den skal mens den andre stopper på 3000. ? Prøvde nå sist å sette en A-4 propell på denne motoren. Da kom turtallet, men da nekter motoren som har hatt 3500-3600 Rpm og overstige 3000 RPM ?
Vil nå forsøke å ha A-4 på begge, men spørsmålet da blir som følger. Hvorfor gikk den ene motoren 3500 rpm med A-5 Propeller
:-)

Håper noen kan gi meg noen inspill her, For ordens skyld nevnes det at begge motorer har nye filter, overhalte dyser, nye turboer etc.etc ( Og begge motorer klarer "Ruse testen" på 3900-4000 Rpm)
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Är detta fel något som uppkommit plötsligt? Har du ägt båten länge ?
Om det inte finns något fel på motorerna skulle man kunna gissa att det är olika utväxling på dreven. Annars skulle jag leta fel på den motorn som ger lägre varvtal. Har du tagit kompressionsprov , kollat spridarna/insprutningen osv.


/Lars
Fredrik Myge
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 maj 2005, 09:17
Ort: Norway

Inlägg av Fredrik Myge »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lars Lundbladh</i>

Hej!

Är detta fel något som uppkommit plötsligt? Har du ägt båten länge ?
Om det inte finns något fel på motorerna skulle man kunna gissa att det är olika utväxling på dreven. Annars skulle jag letfa fel på den motorn som ger lägre varvtal. Har du tagit kompressionsprov , kollat spridarna/insprutningen osv.


/Lars


<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Fredrik Myge
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 maj 2005, 09:17
Ort: Norway

Inlägg av Fredrik Myge »

Hei der Lars. Som nevnt er dyser(Spridarna)kollat. Jeg har hatt båten i ett år, og problemet har vært der siden jeg kjøpte båten mars 2004. Mener du at jeg med å sette på A-4 propellerpå motoren/drevet som bare gav 3000 Rpm. har flyttet problemet over på motoren/drevet som var i orden ? I så fall at dette betyr at jeg har ulik utveksling på drevene ?

Mvh
Fredrik



<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lars Lundbladh</i>

Hej!

Är detta fel något som uppkommit plötsligt? Har du ägt båten länge ?
Om det inte finns något fel på motorerna skulle man kunna gissa att det är olika utväxling på dreven. Annars skulle jag letfa fel på den motorn som ger lägre varvtal. Har du tagit kompressionsprov , kollat spridarna/insprutningen osv.


/Lars


<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
sinbad
Inlägg: 10
Blev medlem: 01 dec 2003, 08:03
Ort: Sweden

Inlägg av sinbad »

Hej Fredrik
Kolla så att inte Turbon har fastnat för dig eller kärvar då kan detta uppstå, eller gör en turbotrycksmätning för att se så de laddar riktigt

Krille
Fredrik Myge
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 maj 2005, 09:17
Ort: Norway

Inlägg av Fredrik Myge »

Begge motorer har ny turbo !


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by sinbad</i>

Hej Fredrik
Kolla så att inte Turbon har fastnat för dig eller kärvar då kan detta uppstå, eller gör en turbotrycksmätning för att se så de laddar riktigt

Krille
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Skriv svar