Avgaslimpa

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
osmo
Inlägg: 19
Blev medlem: 08 jun 2004, 07:42
Ort: Sweden

Avgaslimpa

Inlägg av osmo »

Hallå!

Är det nån som vet var man får tag i avgaslimpa till Vovo B30
utan att behöva betala ca. 13000 kr som Volvo Penta ska ha?

Hälsar Håkan
Håkan Ahlstedt
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Det enda alternativ förutom begagnade på blocket är denna länk:

http://www.unionmotor.se/html/Konverteringssatser.htm

/Lars
osmo
Inlägg: 19
Blev medlem: 08 jun 2004, 07:42
Ort: Sweden

Inlägg av osmo »

TAck Lasse för svater!
Jag har faktiskt skickat en förfrågan till
Unionmoter så nu är det bara att avvakta svar.

Hälsar Håkan
Håkan Ahlstedt
osmo
Inlägg: 19
Blev medlem: 08 jun 2004, 07:42
Ort: Sweden

Inlägg av osmo »

Har varit i kontakt med Unionmotor å han fixar en limpa för ca. 6500 kr. i rostfritt. Låter snudd på för bra jamfört med Volvo Pentas priser. Jag undrar om nån har erfarenhet av Unionsmotors limpor. Jag tänker på fästen för gasvajer, anslutningar för färskvatten kylning osv. Om inte detta stämmer fullt ut så står man ju där.

Hälsar Håkan
Håkan Ahlstedt
osmo
Inlägg: 19
Blev medlem: 08 jun 2004, 07:42
Ort: Sweden

Inlägg av osmo »

Jaha nu tog jag mod till mig o beställde en limpa från Unionmotor. Hade en del möjligheter på nätet med begagnade originallimpor , men en ny i rostfritt o efter samtal med Unionmotor så känns detta rätt . Det ska funka med gasvajerfästen o sötvattenkylningsanslutning.Allt till ett pris av 6500 plus porto på ca. 300 kr. o en leveranstid av 1-1/2 månad. Jag får återkomma om 1 1/2 månad med rapport hur allt passade.

Håkan
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Det skall bli mycket intressant att höra resultatet. Vi är nog fler som undrar..

/Lars
osmo
Inlägg: 19
Blev medlem: 08 jun 2004, 07:42
Ort: Sweden

Inlägg av osmo »

Hallå!
Har nu fått hem avgaslimpan, och efter en hastig överblick så måste jag modifiera/ändra en del anslutningar. Tror inte det ska ställa till några större problem, men allra först ska jag åka skidor i fjällen. Var sak har sin tid. Jag återkommer.

Hälsar Håkan
Håkan Ahlstedt
osmo
Inlägg: 19
Blev medlem: 08 jun 2004, 07:42
Ort: Sweden

Inlägg av osmo »

Hallå!
Nu har jag satt ihop min avgaslimpa från Unionmotor på min Volvo B30. Det blev en del modifieringar på bl.a. gasvajerfästet som fick en annan fästpunkt. Vidare fick sjövattenreturen dras i ny slang till avgaskröken, då den i en originallimpa går inuti limpan vilket den alltså inte gör på Unionlimpan. Det var med spänning jag fyllde på med färskvatten och gjorde klart för provstart, skulle det funka med kylningen samt skulle det vara tätt i alla anslutningar? Det är ju väldigt trångt att efterfixa anslutningar som läcker när allt är på plats så det var bäst att vara noggrann vid första försöket. Hur som helst så fungerade allt som det var tänkt. Fungerar allt även med båten i vattnet så var detta en klart prisvärd affär, då jag nu har en avgaslimpa med sammansvetsad krök i rostfritt till ett pris av 6500 kr totalt. Jag fick limpan levererad till Stockholm av Unionmotor själv så inga fraktkostnader tillkom. Vill också tillägga att Unionmotor har varit anträffbar helger som vardagar för att svara på en del frågor som dök upp under resans gång.

Väl mött på sjön!
Håkan :D
Skriv svar