bränsleförbrukning week 21

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Bygdås
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 nov 2005, 20:28

bränsleförbrukning week 21

Inlägg av Bygdås »

Hej på er!

Alla fjordisar.
Är ny här och har en fråga ang. bensinförbr. mod. week. 21 både bensin o diesel jämfört med tex flipper 640 150hk
Jag är så pass grön när det gäller båtar att jag inte riktigt förstår båttugget,är distansminut detsamma som nm. och
vad är isåfall innebörden,en pedagogisk förklaring önskas/
förmodligen en framtida weekender 21-ägare.

haa de!
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej !

Först det här med nM och distansminut saxat ifrån susning.nu:

En distansminut, nautisk mil, sjömil (eller "distans" som förkortningsslang) är definierad som 1852 meter lång.

En tiondels distansminut, 185 meter, kallas en kabellängd; längden är tillräckligt nära de 100 famnar det en gång var för att inte ställa till problem.
Distansminutens längd är en bågminut av en ekvatorsgrad. I praktisk navigering spelar det ingen roll att jordklotet är tillplattat vid polerna, och att storcirklarna alltså varierar i längd, så man använder en minut på latitudskalan ute till vänster eller höger på sjökortet som sjömilsskala. Eftersom parallellcirklarna? blir mindre närmare polen (de är ju inte storcirklar) gör minuterna på bredden på sjökortet ingen nytta som längdenhet.

10 miljoner meter är avståndet mellan ekvator och pol med den (föråldrade) definitionen på metern och 5 400 bågminuter är antalet bågminuter mellan ekvator och pol, alltså 90 båggrader. En distansminut blir alltså:

10 000 000 meter
---------------- = 1 852 meter
5 400 bågminuter


Så till bränsle förbrukning:
Min 21W med AQ170 drar ungefär 1,3 l/nm eller 29 liter/h (timme) win 22-24 knop En 21W med V8 (ca 225hk) drar förmodligen inte mer vid samma fart eller något högre däremot drar v8 mer vid högre effektuttag.

Läs lite om förbrukning hos nya dieselmotorer här:
http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/6469F ... hD3_SX.pdf

/Lars
Mikael Franzén
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 dec 2005, 13:26

Inlägg av Mikael Franzén »

Hej på dig , jag har inte varit medlem länge jag heller.
Jag har levat med bensinare länge.

Legat och kört sträckan mellan kornhall och Marstrand med en liten HT-båt , det har kostat mig en full tank med denna båt jag hade då på 25 liter soppa.

Köpte mig en större båt och snurra 70 HK. samma resultat stort sett.

Ser nu fram emot vårens resultat som ny Fjord ägare weekender 21 med en V8 i .

Okej att man han skoj i 35-40 knop men så kan man inte köra , lägg dig på en go takt mellan 17-21 knop så lär du hamna på samma resultat !

1 timma från kornhall till Marstrand med 25 hk = 25 liter soppa.
40 minuter till Marstrand med en 70 hk = 25 liteer soppa
Med en fjord = ??? Jag bara njuter med denna båt som jag är ägare till !!!
Hoppas att vi syns där ute. !
Skriv svar