Fjord 21 Olympic

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
staffare
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 aug 2005, 15:19
Ort: Sweden

Fjord 21 Olympic

Inlägg av staffare »

Hej hallå
Jo det är så att jag håller på och försöker hitta rätt propeller till min båt.
Nu har jag testat en 14x17LH, antar att H står för högfartsmodell, highspeed.....
Men den är nog lite för kraftig, med tanke på att det sitter en aq130 i.
Så det går trögt upp i plan samt att den bara varvar 4250rpm.
Någon som vet hur mycket man ska gå ner i stigning?
Ska man byta till en vanlig propp, och i så fall vilken storlek?

Börjar på bli ganska trött på allt testande, och nu har jag inte nån mer propp att testa.

Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Har du farten med 14x17 och varvtal kan jag räkna ut vad du bör ha på den. Gissar på en propeller med 15 i stigning.
2 tums skillnad gör i det här fallet ca 500-600 rpm då du har 2,15:1 i utväxling.

/Lars
staffare
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 aug 2005, 15:19
Ort: Sweden

Inlägg av staffare »

Enligt logg 21,7 knop, men det är verkligen topp, dvs när det är spegelblankt och jag har fin justerat trimplanen.
Och varvtalet är alltså 4250rpm.

Alltså 21,7knop & 4250rpm.

Med vänliga hälsningar
Lars
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Du har ett slip (förlust) på ca 21,7 % vilket får anses ok. Om du byter till 15 tums stigning får du ca 4900 rpm.
Farten kanske ökar marginellt men du får bättre acceleration och lättare upp på plan.


/Lars
staffare
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 aug 2005, 15:19
Ort: Sweden

Inlägg av staffare »

OK, det gör ju inget att farten inte ökar nånting, man vill ju komma upp i plan fortare, det ska ju inte ta flera minuter!
Vad är det som gör att jag får ca 12,% slip?

Tack så mycket för hjälpen! :D

Med vänliga hälsningar
Lars
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Ca 20% slip är normalt för denna typ av båt i dessa farter detta beror på förluster på grund av vattenmotståndet ifrån skrovet. Oftast minskar förlusterna något vid högre farter när vattenmotsåndet minskar.

/Lars
staffare
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 aug 2005, 15:19
Ort: Sweden

Inlägg av staffare »

ahaaa, då vet man!
Som sagt, tack så mycket igen!
:D

Med vänliga hälsningar
Lars
Skriv svar