Motorval 21 Weekender

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
rind
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 mar 2005, 12:08
Ort: Sweden

Motorval 21 Weekender

Inlägg av rind »

Hej,

Nu har jag hittat en AQ211 med 290 DP drev som jag tänkt sätta in i min Fjord 21 Weekender.
Mina frågor:
Är det en bra kombination?
Vad skall man titta på motor och drev (standard fel mm)?
Vad blir toppfart rsp march fart och vad kan man vänta sig för bränsleförbrukning.

Kanske någon har denna bestyckning redan och kan bistå med svar.

Mvh/Rickard
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Jag skall inte såga valet helt men det finns en del att tänka på. AQ211 är en motor på 305 kubiktum eller 5 liter vikten är 398 kg. Farten kommer förmodligen att bli runt 30 knop på topp kanske något över. Jag skule leta efter en 350 cui motor på 260hk tex AQ271 som väger lika mycket 402kg men ger 270hk då får man gissningsvis farter runt 40 knop på topp. Mer vridmoment osv. Förmodligen skiljer int ebränsle förbrukningen så mycket. Med AQ211 marschar du förmodligen runt 25 knop med AQ270 minst 30 knop.

/Lars
eryberg
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 sep 2004, 21:30
Ort: Sweden

Inlägg av eryberg »

Hej

Jag har en 271C monterad i min 21DC som jag är mycket nöjd men, fakta & prestanda är som Lars skriver.
Fördelen med denna motor är oxå bränsleförbrukningen som ligger runt 1,1 & 1,3 samt att den kommer väldigt snabbt
upp i plan med mycket last.
För att få i denna motor så krävs lite mer utrymme, om du är intresserad av lösningar så kan jag maila bilder.

Erik
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej Erik!

Kan du inte maila bilderna till Fjordklubben så lägger jag ut dem , även jag är mycket intresserad av detta.

/Lars
Skriv svar