Ombyggnad pentry Weekender 21

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
F21
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 okt 2006, 21:38

Ombyggnad pentry Weekender 21

Inlägg av F21 »

Hej,

Köpte min Weekender i höstas. Såg i annonserna före köpet att vissa byggt om/utrustat pentryt med kylskåp.
Är det någon som har erfarenheter av ombyggnad?

Vilket kylskåp passar bäst? Vill helst ha gasol då man slipper oroa sig för att köra slut på batteriet.
Någon som har bilder?

Hälsn
Anders
Mvh,
Anders
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Jag har byggt om mitt pentry och monterat in ett kylskåp. Det är svårt att göra om man inte tar ut hela pentryt, se bifogad bild. Vill du ha fler bilder kan du maila mig på lars.lundbladh@fjordclub.com. Att köra slut batterierna med dagens kompressorskåp innebär att man måste ha skåpet igång rätt så länge , genomsnittförbrukningen är ca 0,6A på ett Iostherm skåp med danfosskompressor vilket motsvarar ca 75 timmar eller ca 3 dygn med ett 75A batteri som är laddat till ca 45A Det är svårt att få batterierna helt fulla nämligen. (har man två 75 A förbrukarbatterier räcker strömmen länge).

/Lars
Bilagor
pentry_7.jpg
Mårten Tyren
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 apr 2005, 20:25
Ort: Sweden

Inlägg av Mårten Tyren »

Hej!

Jag har inte byggt om pentryt men det satt ett kylskåp inmonterat då jag köpte båten. Se bif bild.
Det är ett 12 V COOLMATIC kompressorskåp med kylackumulator. Ackumulatorn fungerar så att när motorn går och ger ström så kyls ackumulatorn ner. Den lagrade kylan används sedan när motorn är avslagen. Jag har två st förbrukarbatterier och det räcker gott och väl.

Det är inte så roligt att ha gasol inne i båten då gasolen är en tung gas som lägger sig i kölsvinet vid en eventuell läcka. Jag har gasol till köket men den stänger jag alltid av med huvudkranen.

Hälsningar
Mårten Tyrén
Bilagor
DSCN2388_3.JPG
Skriv svar