DC 21 köpt ett strandat projekt

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
wheatenterror
Inlägg: 17
Blev medlem: 02 maj 2007, 08:44
Ort: LULEÅ
Kontakt:

DC 21 köpt ett strandat projekt

Inlägg av wheatenterror »

Hejsan

Jag har nu blivit ägare av en Fjord 21 DC. Egentligen var jag ute efter en Ockelbo C20, då Fjord båtarna oftast har legat för högt i pris men nu dök det upp en 21DC till ett så bra pris inte kunde motstå den. Har i princip ingen erfarenhet av inombordare, alla tidigare båtar inom familjen har haft utombordare.

Problemen är många då båten verkar ha blivit ett strandat projekt.
Inredningen var hemsk, hela båten stank och dynorna var mögliga in i skumplasten. Det är ett enkelt problem att ordna, ordentlig städning, lite nytt tyg och ny skumplast ska köpas bara jag får tag på det.

Båten har stått på land i ca 14 år. Är det något speciellt jag måste tänka på med plasten?

Motorn (Chrysler 360) som enligt utsago ska vara nyrenoverad står på en pall. Jag missförstod säljaren och trodde att motorn kom från just den båten vilket den inte gjorde. Av vad jag kan se så borde det ha varit en AQ 170 i den. Vilket innebär att motorfästet med väldigt liten sannolikhet kommer att passa Chryslern. Ser Chrysler fästen ut på något speciellt sätt? Ska jag tänka på något speciellt när jag gör nya fästen med tanke på hur jag skruvar fast dessa i båten?

Det absolut svåraste problemet är avgaserna. När jag hämtade upp båten fick jag hela bilen fylld med prylar, vilka jag inte började sortera upp förrän dagen efteråt. Kyllimpor i rostfritt men ljuddämpare, hmm ingen krök till drevet(Volvo 270) fick efter lite frågor ut att tidigare ägare tänkt dra ut avgaserna genom aktern. Detta vill jag inte göra utan jag vill ha avgaserna ut genom drevet. Rätt eller fel tänkt?
Har sökt efter någon slags koppling för att få ut avgaserna genom skölden. Nu har jag tratten till AQ170 och den är nog bara att ta bort men var hittar jag något att sätta dit i stället. Helst då med två ingångar. Har Volvo haft speciella delar för Chrysler, då jag har sett andra båtar med Volvodrev och Chrysler motorer?
Ett bockhorn för Chevrolet/Volvo passar ej då dessa skickar avgaserna uppåt från kyllimpan medan Chrysler av någon lustig anledning verkar skicka dem neråt.

Är det överhuvudtaget värt att satsa på Chryslermotorn? Jag fick båten så pass billigt så det känns inte som någon ekonomisk ruin att kanske satsa en 20-30 tusen på en Chevrolet/Volvo, men i sådana fall så monterar jag nu i en AQ170 bara för att få båten körbar i sommar och byter till en V8 under vintern. Misstänker att B30 inte är ett dugg bättre i marint utförande än vad den var i Volvo 164 dvs. trött och törstig.

Pelle Aspviken
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Skall försöka svara på några av dina frågor.

1. Plasten bör poleras och vaxas samt eventuella sprickor eller skador under vatenlinje bör repareras innan sjösättning. Bäst är givetvis att epoxibehandla botten på båten speciellt som den nu är utorkad i plasten.

2. V8 kräver ett bockhorn för avgaserna till drevet det går inte med något annat. Och du har helt rätt avgaserna skall ut genom drevet annars vill nog ingen åka med :shock: . Du måste ha mer delar för att få V8 att passa bland anant en spränkåpa/svänghjulskåpa eller strut som det heter på Volvo språk. I den sitter mellan axeln som måste passa motorns utgående axel och motsvarande på drev. Chrysler har mig veterilgen aldrig varit monterat tillsamans med Volvo drev så du hittar nog ingen kåpa som passar rakt av. Volvo har använt Buick , Ford och Chevrolet V8, Cheva 305 och 350 smallblock är vanligast och till dessa finns mycket delar . Om jag var dig skulle jag leta upp en Cheva 350 med 290 alt. 280 drev komplett annars måste du leta delar som kan vara svåra och dyra att få tag på.

3. B30 i bra skick fungerar i dessa båtar har själv en AQ170 (B30) på min 21 weekender den gör ca 30 knop med den motorn V8 är bättre om man kommer upp i hk, över 225 '8helst runt 260hk) bör det vara annars blir prestanda inte bättre än B30 motorn bränslet hänger mer på båten än på motorn. Räkna med 1,3-1,5 liter / distansminut. (om du inte sätter in en diesel ) V8 är tyngre och vikten hamnar långt bak på en drevbåt. V8 har mer vridmoment vilket gör båten mer lastålig.

Fåga gärna mer

/Lars Lundbladh
wheatenterror
Inlägg: 17
Blev medlem: 02 maj 2007, 08:44
Ort: LULEÅ
Kontakt:

Inlägg av wheatenterror »

Här var det snabba svar. Man får tacka och bocka.

Plasten i skrovet är hel och visar överhuvudtaget inga spår av lagningar, det märkliga är att den känns inte speciellt torr. Beror kanske på att båten förvarats inomhus i alla dessa år. Efter all tvätt så behövs det förhoppningsvis bara lite bottenfärg och vax så är jag nöjd. Skulle det ha varit stora plastskador hade jag nog låtit bli att köpa den. Tycker inte om att laga plastskador de som finns efter att de flyttat lanternorna räcker fullt tillräckligt med att skapa problem med att få en lagom blekt gelcoat färg.

Motor och drev hör ihop, de har enligt utsago varit monterade tillsammans i en Hajen DC så alla prylar som ryckutjämnare, strut, axel osv. finns. Tyvärr inte bockhornsdelen då de verkade ha varit så lyckliga att det var samma kåpa så att de struntade i den detaljen. Ska försöka få in motorn i veckan för konstruktion av motorfästet, då får jag se hur jag gör med avgaserna. Men jag tänker inte göra hål i en båt som är utan plastskador. Chryslern ska räcka, då det tydligen är runt 270hk i den men om det ändå vore en Chevrolet, då hade avgasbekymmren varit enkelt avklarade.

Jag har under kvällen fått reda på att en bekantsbekant hade en Chrysler318 i en Minimax, ska försöka få tag på honom för konsultation.

Pelle Aspviken
Skriv svar