Volvo B30

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
osmo
Inlägg: 19
Blev medlem: 08 jun 2004, 07:42
Ort: Sweden

Volvo B30

Inlägg av osmo »

HAllå!
Kan nån förklara skillnaden mellan AQ 170A, 170B samt 170C. Är det olika tillverkningsår eller vad?

Hälsar Håkan
Håkan Ahlstedt
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Det är framförallt olika årsmodeller men det finns även mindre skillnader tex fördelare samt mindre dimensions skillnader på motordelar.
Det fanns även än D motor.
Årtal:
AQ170A 1969-1972
AQ170B 1972-1973
AQ170C 1973-1978
AQ170D 1978-1980

Något speciellt du vill veta ?

/Lars
osmo
Inlägg: 19
Blev medlem: 08 jun 2004, 07:42
Ort: Sweden

Inlägg av osmo »

Hallå igen!
Nja det är väl så att då man ska ha nån del så frågas det i allmänhet om det är den ena eller den andra modellen. Har precis bytt kondensator o brytare men gick runt problemet med vilken modell jag har genom att demontera de gamla och ta med dem, och detta byte gjorde susen, nu går motorn myket bra. Då jag köpte båten för ca. 17 år sedan hade den förra ägaren just bytt block o diverse delar så jag har ej original motorn monterad i skrovet som är från 1970. Har försökt att via motornummer avgöra modellen men har hittat olika nummer, och det är väl så att motorn kan ju vara ett ihopplock av olika modeller. Nu får det bli så att jag demonterar och tar med delen som ska bytas så bör det ju bli bra, då som sagt allt nu funkar fint.

Hälsar Håkan
Håkan Ahlstedt
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Det är just fördelarna som skiljer mest det finns två dimensioner på fördelar lock med olika brytarspetsar osv. . Om man inte skruvar inni i själva motorn.
förgasarna fick också en något annan utformning på senare modeller. Men i princip passar delarna mot varann.
Om du vill kan du skicka e-mail med motornummer kanske jag kan reda ut vilken årsmodell det är.
Ett tips är att byta till brytarlöst tändsystem så slipper du byta brytarspetsar, ignitor passar rakt av istället för brytarspetsar.
http://www.bm-classics.com/swe/welcome.asp

/Lars[/url]
wheatenterror
Inlägg: 17
Blev medlem: 02 maj 2007, 08:44
Ort: LULEÅ
Kontakt:

Inlägg av wheatenterror »

Vad är det som gör att A och B motorerna har en hästkraftsangivelse på 170 hk och C modellen har 10 mindre det vill säga 160? Skillnaden kan inte bara sitta i en annan fördelare det borde finnas något annan förändring.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

AQ170A och B har kompressionsförhållande 9,5:1
AQ170C har kompressionsförhållande 9,0:1

Detta står inte i verkstadshandboken utan bara på Penta´s hemsida produktbulletinerna kan läsa att AQ170C går att köra på oblyad bensin samt lägre oktantal än 98 oktan. Den har troligen den tjockare 2,5 mm topplockspackningen samt ett annat förtändningsläge (och fördelare).

/Lars
msurmel
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 jul 2008, 23:31
Ort: Germany / Düsseldorf

Inlägg av msurmel »

Hi,
thanks for the Information !!!

In my Fjord 21 Weekender there is also an B30 AQ170C.

greetings from Germany
Skriv svar