Byta motor i Weekender 21

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
ConnyG
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 maj 2004, 16:53
Ort: Sweden

Byta motor i Weekender 21

Inlägg av ConnyG »

För att byta ut AQ170 mot ngn variant av Volvos Smallblock-V8 behövs ett nytt drev eller underdel med annan utväxling. Dessutom måste jag montera nytt bockhorn. Men sedan då, hur är det med motorfästen, plastjobb etc?

Är det ngn som har en lämplig motor att sälja?
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

V8 bör ha 1,61:1 i utväxling , samt ny motorbalk behövs.


/Lars
ConnyG
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 maj 2004, 16:53
Ort: Sweden

Inlägg av ConnyG »

Med motorbalken, menar du då glasfiberbalken under motorn, eller en metallbalk motsvarande den som som sitter under 6:an?
Mårten Tyren
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 apr 2005, 20:25
Ort: Sweden

Inlägg av Mårten Tyren »

Hej!

Nu såg jag inte din fråga förrän nu men jag har precis bytt motor in min Weekender 21:a till en ny 4,3 liters V6:a. Det satt en V8 305:a (200 hk) med ett 280-drev i tidigare vilken jag var tvunget att ta ur för att lagren i svänghjulskåpan började låta illa. När det ändå var nödvändigt så tog jag steget fullt ut och bytte hela klabbet. Motorn har Micab på Lidingö tagit i inbyte och det går nog att få loss den för runt 20 - 25 tusen. Den kommer nog att ligga på www.inbytesbanken.com.

Att byta lagren i svänghjulskåpan är en baggis när motorn väl är ute. Motorn bör nog även renoveras då kompressionen ligger på det undre gränsvärdet. Trots det har den gjort 31 - 32 knop.

/Mårten
Skriv svar