Renovera alt. byta motor

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
crille
Inlägg: 34
Blev medlem: 26 maj 2007, 18:28

Renovera alt. byta motor

Inlägg av crille »

Hade under vintern tänkt lyfta ut motorn och gå genomföra en renovering, dels för att lära mig och för att fräscha upp motorn så man verkligen kan lita på den. Har några funderingar runt detta som jag gärna skulle vilja ha lite svar och kommentarer runt.

* Hur stor budget får man räkna med för att renovera en AQ145 (B23)? eller hur mycket skall man lägga ner på en gammal motor.
* Vad exakt bör genomföras?
* Är det kanske billigare och köpa en begagnad utbytesmotor B23 och flytta över marina detaljer till nya motorn?
* Om man skall byta motor skall man kanske satsa på en B30 alt. B230?
* Passar de marina detaljerna ovan nämnda motorer?
* Passar ovan nämnda motorer befintliga fästen i båten?
* Sist men inte minst, passar mitt 280 drev ovan nämda motorer?

Mvh
Christer
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

* Hur stor budget får man räkna med för att renovera en AQ145 (B23)? eller hur mycket skall man lägga ner på en gammal motor.
Ambitionsnivån sätter gränsen , men med omborrning och delar får man nog räkna med 10-15 000 kr.
* Vad exakt bör genomföras?
Beror på men normalt skall cylinderloppen borras , ventilsäter sakll fräsas in , kolvar och eventuellt ventiler bytas etc.
* Är det kanske billigare och köpa en begagnad utbytesmotor B23 och flytta över marina detaljer till nya motorn?
Kan det vara om man får tag på trätt motor.
* Om man skall byta motor skall man kanske satsa på en B30 alt. B230?
Satsa på en AQ151 /250 motorn , 2,5 liters B230 motor med längre slaglängd . då behöver du inte byta drev eller motorfästen Alternativt B230 med 531 topp.
.* Passar de marina detaljerna ovan nämnda motorer?
JA till B230 i nte till B30
* Passar ovan nämnda motorer befintliga fästen i båten?
B230 men inte b30
* Sist men inte minst, passar mitt 280 drev ovan nämda motorer?
Ja men inte till B30

/Lars
crille
Inlägg: 34
Blev medlem: 26 maj 2007, 18:28

Inlägg av crille »

Tack för informationen Lars. Låter som en B230 utbytesmotor i hyfsat skick skulle kunna vara ett bra alternativ, speciellt då mitt 280 drev är relativt nyrenoverat.

Att lägga ner 10 000 - 15 000 på motorn som sitter i känns inte helt rätt.

Får fundera vad jag skall göra.

mvh
Christer
crille
Inlägg: 34
Blev medlem: 26 maj 2007, 18:28

Inlägg av crille »

Lars, hur är det med vattenpumpen från min AQ145(B23) om jag skulle byta till en B230? Någon säger att den inte passar.

/christer
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Det finns ett lite problem där men det går att tillverka en pump som passar man tar en bilpump och svetsar på ett nytt rör. Mats Paulsson som är med i klubben har gjort detta då han byggde en AQ151 ifrån en bilmotor. Vi får nog ta detta på telefon.

/Lars
crille
Inlägg: 34
Blev medlem: 26 maj 2007, 18:28

Inlägg av crille »

Intressant att det går att lösa. Har börjat kolla runt lite efter en utbytesmotor så beroende på vad det blir kanske en B230 kan bli aktuellt. Då får vi höras runt detta ärendet.

Skall försöka komma på ö-träffen 8 sep och då kanske Mats är där så man kan se hur han har löst detta.

Mvh
Christer
crille
Inlägg: 34
Blev medlem: 26 maj 2007, 18:28

Inlägg av crille »

Hittade en begagnad B23-83 med få mil (12000) för en tusenlapp. Det blir till att renovera denna.

Funderar lite på trimmning, hade tankegångarna att om man kan skrämma ut några flera HK kanske man kan få ner bränsleförbrukningen något? Stämmer min resonemang?
Vad skulle då kunna vara aktuellt? Cylinderborrning? Ta upp kanalerna?

God Jul

Crille
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Effektivast är att öka cylindervolymen. Stroke och/eller borra.
http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=90

Byt kamaxel till en med bättre vridmoment.
http://www.kgtrimning.com/kamaxlar.htm

Topplock:
http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/H ... 31_530.htm

I övrigt

KG trimm har mycket delar till Volvo Motorer:
http://www.kgtrimning.com/katalog.htm


/Lars Lundbladh
artware
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 jun 2007, 18:01
Ort: Espoo, Finland

Inlägg av artware »

Jag har en gammal Chrysler 308 V8 i min 21 weekender och jag har planerad att köpa en renoverad likadant från USA.
Kostnaden kan bli 2000-2500 euro (med frakten).
Detta blir billigare än renovera min gamla.

Har någon köpt motoren från USA, errler renoverad en gammal V8?
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Jag vet att Scoggin Dickey SPDC skeppar till Sverige Ulf en av våra medlemmar har köpt där:
http://www.sdparts.com/categories/CrateEngines.aspx
Men jag vinte om dehar 3088 CUI block störr4e Mopar/Hemi motorer har de.
Vill du ha direkt kontekt med Ulf som kan veta mer maila mig så får du hands mail adress.

lars.lundbladh@fjordclub.com

/Lars
artware
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 jun 2007, 18:01
Ort: Espoo, Finland

Inlägg av artware »

Hi,

Tackar, jag skickade email.

Jag hadde en fel in min reply, motor code är 318 (inte 308)
Typen är LM318 BTLX.

Motoren är från 1973 och cylinder pressure var mellan 7-10, som är likadant vad än original motoren har.

Motoren går ganska bra men den är so gammal att jag tänker att byta den till en renoverade.
(att inte bli nervos när körning till lite längre)


------------------
ps. förlat om min svenska är inte så bra, de är 20 år sen jag har srivit svenska.
(English goes much better, but it seems not to be used here so much)
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Din Svenska är mycket bättre än min Finska i vilket fall :wink:

No problem with English!

I make a replay to your e-mail.

/Lars
Skriv svar