Renovering 280 Drev

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
crille
Inlägg: 34
Blev medlem: 26 maj 2007, 18:28

Renovering 280 Drev

Inlägg av crille »

Hej, har en fråga runt renovering av drev. Plockade i helgen lös mitt drev, dels för att lära mig men också för att kontrollera bälgar etc. När jag ändå har det löst fungerar jag på att gå igenom det och eventuellt byta packningar etc.

Senast detta gjordes var våren 2005 och vad jag nu undrar är vilka slitdelar etc. är brukligt att byta ut? www.drevdelar.se säljer t ex hela packningssatser.

Oljan var lite mjölkaktig när jag bytte den i höstas. Dock tror jag detta går att hänsvisa till dåliga packningar för oljepluggarna.

Vårhälsningar
Christer
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Växelförartätningen och propelleraxeltätningen är de tätningar som bör bytas. Att provtrycka drevet ger svaret på om det läcker. Propelleraxeltätningen kan skadas av tex. fiskelinor så det är ingen garanti att ett nyrenoverat dreve inte börjar läcka. Annars är växelförartätningen vanlig också. Vill du ha tips eller hjälp med provtryckning mm hör av dig.

Drevdelkar ger rabatt till Fjordklubbens medlemmar.


/Lars
crille
Inlägg: 34
Blev medlem: 26 maj 2007, 18:28

Inlägg av crille »

Lämande in drevet till Regal Marin Service i Vårby. De tar 3500:- inkl. moms för genomgång av drevet.

Mvh
Christer
crille
Inlägg: 34
Blev medlem: 26 maj 2007, 18:28

Inlägg av crille »

Några tips på vad man skall tänkt på när man skall montera tillbaka 280 drevet? Inte så svårt att ta lös men jag antar att det är krånligare att få tillbaka :-)

Mvh
Christer
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej½

Montera först knutkorsbälgen, avgasbälgen och kylslangen (om du lossat den) på skölden. Sedan pallar man under skäddan så att drevet kommer i rätt höjd (har man bra underlag kan man använda en garage domkraft). Skjut sedan in drevet och passa in drivaxeln och växlekabeln (var föriktig så du inte kröker den), därefter monteras upphängnings bultarna (axlar) och låsskruvar. Sedan monterar man kylslang och avgasbälg . Avgasbälgen monteras genom att trycka drevet ned mot bälgen den slinker då på och är bara att skruva fast. Sedan monteras allt övrigt som cylindrar etc.

/Lars
crille
Inlägg: 34
Blev medlem: 26 maj 2007, 18:28

Inlägg av crille »

1.5 timmar tog jobbet så jag får vara nöjd. Båten sjösattes och kördes 400m för att åka upp på slipen. Nu skall det plastas :-)

mvh
Christer
Skriv svar