Turbo på bensin båtmotorer?

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
cepe
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 okt 2003, 08:59
Ort: Norway
Kontakt:

Turbo på bensin båtmotorer?

Inlägg av cepe »

På vei hjem fra jobb i dag så lå jeg bak en Volvo 940 GLT. Motoren er vel en B23 (B230?) med lavtrykksturbo?

Hvorfor er det ikke vanlig med turbo på bensimotorer i båter? Jeg tenker spesielt på VP hvor mange av de samme basismotorene har påmontert turbo i bilutgaven.

Jeg har jo sett to turboaggregater på noen Mercruiser 8+ liter V8'ere med omtrent 1000 hester men det er noe annet.

--cepe
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Turbo på bensinmotorer är inte vanligt delvis på grund av brandrisken vid turbo aggregatet, turbon blir väldigt varm då avgasaren måste ledas torra till turboaggregatet. Det är svårt att kyla aggregatet på grund av att effekten sjunker. Risken är att bensinen kan ta eld pga. den höga värmen. På Diesel motorer är denna risk avsevärt mindre. En annan anledning är att konstruktionen med turboaggregat och avgasrör är avsevärt mer komplicerad och därmed dyrare att tillverka. På en dieselmotor behövs turbo och även kompressor för att få upp hästkrafterna på liten cylindervolym. På en Bensin motor är det lättare att åstadkomma mer hästkrafter utan turbo.

/Lars
Skriv svar