MOTORBYTE VORTEC

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
magnus lönegren
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 mar 2009, 17:15

MOTORBYTE VORTEC

Inlägg av magnus lönegren »

HEJ! Jag tänkte byta ut min vp 290A från 82. Den går perfekt och varvar som den ska.Jag tycker att den drar för mycket.
Enl flödesmätaren drar den i marshfart 22 knop, lätt lastad o 1/4 tank 40l/h.
22 knop 3/4 tank,semesterpackning,100 l vatten 58l/h. Har tänkt mig en Vortec 315hk med Edelbrockförgasare.
Den motorn har bättre vrid+ att den varvar mindre.Det borde få ner förbrukningen eller?
Är det någon som har erferenhet?
Om det inte blir någon skillnad kan man ju åka vidare med gamla spisen.
EN V8 ÄR JU EN V8. 725 SE 32 knop.
Lars Lundbladh
Inlägg: 1501
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Ett lägre varvtal vid samma fart får du bara om då även ändrar utväxlingen på drevet eller propellern eller byter från SP till DP. Du har en AQ290A den motorn fanns vad jag vet original bara med 290 SP drev eller är det bytt till DP ? I vilket fall kommer det inte att ge så mycket mer om du inte även gör något annat med drivlinan.
I klubben finns en Fjord 815 SSE som har bytt till en USA online motor (antar du menar den motorn) på 315hk båten gör strax över 35 knop med den motorn och DP drev, jag kan ta reda på lite mer om drivlina osv..
Är din motor i bra skick i övrigt bör du kunna byta till DP drev/underdel för att pröva om det dig bättre fart osv. 2,6 liter / nm låter mycket min Fjord 815 drar fullastad vid 22 knop ca 2 liter med AQ260/280 15x19 propeller drevet 280/1,61 SP. Nackdelen med DP är kostnaden för de två propellerana om man tex går på grund, samt att de är lite mer känskliga för packningsbyten på propelleraxeln dvs. man bör kolla oljan varje år så att man inte har läckage.

/Lars Lundbladh
magnus lönegren
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 mar 2009, 17:15

Inlägg av magnus lönegren »

Tack Lars! Jag har 280 Dp med B5or på. Vet ej utväxlingen i drevet. Jag kommer automatiskt att få ner varvet ca 500 varv då min nuvarande motor är en trimmad model av 271 vad jag har hört ,annan kam. Den varvar 4000 i 22 knop och 5400 på topp. Det är precis enl hand boken.
Dessutom kommer jag att sätta dit en Edelbrock förgasare som jag har hört ska gå lite snålare vid marshfart.
Den kan man finjustera lite bättre tydligen. Förhoppningsvis kan jag gå upp till B6or med en starkare motor oxå.
Detta måste slå diesel alternativet med råge. VAD TROR DU?

MVH Magnus ps. Har powertrim+trimplan.
magnus lönegren
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 mar 2009, 17:15

Inlägg av magnus lönegren »

Hej igen Lars! Vore kul om du kunde kolla dom där uppgifterna du pratade om.Jag är på gång att beställa nya motorn.

Mvh Magnus
Lars Lundbladh
Inlägg: 1501
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej !

Jag har kollat uppgifterna på 815 SSE med 315 hk Vortech motor. Hon gör 35 knop på toppfart ca 4400 rpm med C4 Rostfria propellrar med B4 Alu prop gick den ungefär lika fort men kändes lite trögare i accelerationen. 25 knop bästa fart med ca 2liter/nM i förbrukning.

Det finns en 725 med samma motor till salu på nätet Blocket + Eliasssons batvarv se :
http://www.blocket.se/halland/Fjord_725 ... w=3&last=1
http://www.eliassons-batvarv.se/Begagnat.asp?forfluten=

/Lasse
magnus lönegren
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 mar 2009, 17:15

Inlägg av magnus lönegren »

Hej Lasse! Tack för infon. Det låter ju positivt. Borde kunna köra med B5 då min båt kanske är något lättare än 815.
Annars har jag B4or som reserv. Synd att gamla motorn är lite töstig när den går så fint.
Vi får väl se om det sitter en ny maskin i,nästa sommar.
Mvh Magnus
Niclas_O
Inlägg: 31
Blev medlem: 01 jul 2008, 15:17

Inlägg av Niclas_O »

magnus lönegren skrev:Hej Lasse! Tack för infon. Det låter ju positivt. Borde kunna köra med B5 då min båt kanske är något lättare än 815.
Annars har jag B4or som reserv. Synd att gamla motorn är lite töstig när den går så fint.
Vi får väl se om det sitter en ny maskin i,nästa sommar.
Mvh Magnus
Nu är det sommar, blev det ny maskin?

/Niclas
magnus lönegren
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 mar 2009, 17:15

Inlägg av magnus lönegren »

Hej Niclas! Det blev ingen ny motor i år.Jag har däremot bytt alla plexirutor runt om. Har oxå tagit bort all den gamla fjordbruna färgen runt rutorna.
Nu ser hon lite modernare och fräschare ut. Målade grått på instrument panelen och fjordvitt på utsidan.

mvh Magnus
Skriv svar