Renovering av teakdurkar

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
fjord900
Inlägg: 279
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Renovering av teakdurkar

Inlägg av fjord900 »

Hej.
Har satt upp en renovering av durkarna i sittbrunnen i vår Fjord 900 Dolphin på "att göra listan".
Även de partier i u-soffan som har teakplywood infällt. Ytorna man stiger i och ur båten från scarndäck resp. badbryggan.

Jag funderar på vad man använt som originalbehandling, fernissa/olja/2-komp lack?

Den befintliga ytbehandlingen är något matt och är nog eftersträvansvärd med tanke på halkriskt vid väta.

Även en produkt som coelan har föresvävat mig, men kanske främst för trädetaljer utomhus, såsom badbrygga, infällda träytor på peket. Jag har sett fint och hållbart resultat på b.l.a en Solö 25.

Så tveka inte ni som vet hur man originalbehandlade durkar på Fjord 900:an. (Cepe?) eller ni som redan gjort motsvarande jobb- Kom med tips och med inspiration från egna jobb.

Tacksamma hälsningar...
Lars Lundbladh
Inlägg: 1501
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!


Jag har sett lite olika behandling av durk. En av våra medlemmar hade lackat med 2 komponent för att sedan matta ned med fint våtslippapper , detta såg väldigt bra ut. Själv har jag både lackat med le toninios och på senare tid oljat med Bio impression fördelen med olja är att ytan lätt kan bättras på men den är inte lika slitstark som 2 komponent.


/Lars
Skriv svar