Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av fjord900 »

Båtsystems fästbeslag är designade för att skona tårna och finns som originalstegar till t.e.x Nimbus, Najad m.f.l.
Behovet av stävstege är varierande, men för oss som gärna lägger till mot flacka klippor i ytterskärgården, eller vid långgrunda sandstränder finns det definitivt ett behov.
Att stuva stegen är inte heller något problem, med tanke på det gigantiska utymmet som döljs under luckan i fören. Förvarar inalles, 6 st fendrar, förtampar och förstege där.
Jag har f.ö. en -88 med hela takluckor.
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av 900 Dolphin »

Det var inte dåligt att få ner 6 st fendrar i förstuven, fungerar dock inte för oss då vi kör 8x27" fendrar. Har nu febderhållare i fören men det måste jag ändra om för de är grymt ivägen vid planingsfart...

Är det inte bökigt med stävstege när det ibland är lagom avstånd ända tills det kommer svall eller liknande?
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
fjord900
Inlägg: 278
Blev medlem: 10 jan 2006, 22:37
Ort: Stockholm

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av fjord900 »

Hej, hara bara 4 av det "feta" modellen, bak klarar man sig med 15 cm i diameter. Den modell vi val har de nedre 2 stegen uppfällbara. Har man sedan en elastisk lina från stegens nederkant till pullpit, så fjädrar stegen stillsamt upp från det utsatta läget, och är bara i nederläge när man belastar/kliver på den.

Nä det är känslig att hänga på grejer framtill. Jag har några ankarolina rullar, med 20 m band. Jag fick flytta dem en hel del fram och tillbaka innan de hamnade rätt.
Claas
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 sep 2010, 20:13

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Claas »

Angående stäv stege har jag montera en kasett steg med betäckning BKT72 från båtacenten, den är öppen i bakkant så att det främre ankaret får plats.
Jag var tvunge att bygga ner in fästning för stege för ut formningen på peken.Kan skicka bilder när jag har varit vid båten.PÅ badbryggan satte jag ditt en teleskopisk badsteg med 4 steg .
MVH Christer
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av 900 Dolphin »

Hej!

Det låter genomtänkt - men som du skriver så är det alltid svårt att måla upp en bild framför sig när man läser saker beskrivet i text så jag inväntar nyfiket en bild efter att du varit vid båten!

Badstegen som i vårt fall verkar vara original när jag jämfört med andra 900:or är ju ett herrans ihopplock av bitar som skramlar och har sig - den skall jag definitivt se över på vår båt till någon kommande säsong. Att-göra och att-önska listorna är ju längre och längre ju mer man använder båten så till nästa år står mer prioriterade åtgärder högst på listan!
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av 900 Dolphin »

Claas!

Jag kikade på bilden på din båt men jag förstår inte riktigt hur ditt kapell är gjort där det går ner mot fram/sidorutan vid förarplatsen - eller är det helt enkelt så att det inte sitter fast utan hänger ner i stolen?
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Frisken
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jun 2011, 10:25

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Frisken »

Hej!

Den rassliga badstegen som man viker ihop på badbryggan är den orginal? Måste ju säga att det liknar ett hemmajobb!

På min båt har jag två svarta "buss" handtag på akterspegeln, är dessa orginal?

Peter
Claas
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 sep 2010, 20:13

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Claas »

900 Dolphin
På bilden har jag tillfäligt knäpt upp kapellet för att hänga några tampar när vi slussar.

Frisken
Jag har också 1st "busshandtag" bak har bestält ett kromat handtag i stället som täcker de gamla hålen.
Den gamla rasliga bad stegen värkar vara orginal, jag hade en lika dan.
Se Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av 900 Dolphin »

Jajjemän, både det svarta busshandtaget på akterspegeln såväl som på skottet ovan pentryt är original. Den rassliga badstegen likaså....

Märkligt av en tillverkare som Fjord med tanke på alla andra lyckade detaljer och lösningar Dolphin är gjord med.
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Frisken
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jun 2011, 10:25

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Frisken »

Hej!

Är det någon som har ett ankare infällt i peken?
Jag har inte det. Därför skulle jag vilja ha bilder på hur det ser ut, gärna uppifrån och underifrån.

Frisken
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av 900 Dolphin »

Hej!

Nej, ännu en sak som står på önskelistan - vi har en 975:a i vår hamn som har det men den har blivit körd till vinterförvaring någonstans så jag kan inte hjälpa dig med bilder i dagsläget.

Babordsutrymmet i ankarboxen i fören som inte har separat lucka är ju emellertid super att ha som kätting/linstuv för en sådan lösning!
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av 900 Dolphin »

Gick idag 25 gånger via badstegen när vi tog upp båten och tvättade och förberedde för vintern.

...hur tänkte dom med den originalkonstruktionen?
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av 900 Dolphin »

Hej!

Nu behöver jag er hjälp!!

Är det någon som har sin 900: a åtkomlig för min ligger långt bort och väl vintertäckt!!!

Jag behöver veta vad det är för exaktmått på stuvfacken på båda sidor om tanken där det om babord sitter batterier originalplacerat!

Jag vet att dubbla 140 Ah batterier får plats i respektive stuvfack och de är 511x178 mm styck men vet någon exakt vad maxmåttet är för jag skall kila på batterier......?!?!?
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Claas
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 sep 2010, 20:13

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Claas »

Här kommer liter bilder på stävstegen som jag monterade förra året, jag var tvungen att sätta dubbla skruv förband,för att det blev så långt att jag vart tvungen att bygga ner infästningen. Så första butarna går ner till första lagret av ekplanket och nästa lager går från översta lagret ner till stegen- solklart eller hyr :!: :?:
Vagnsbult 8*80.
Jag har inte så långt till båten den står i ett garge på gården så jag kan fixa måtten.
Mer bilder på ankart i fören kan jag också fixa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Claas
Inlägg: 19
Blev medlem: 05 sep 2010, 20:13

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Claas »

Hej
Här kommer lite bider på stäv ankaret som det är mont. på våran båt.
MVH
Christer
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar