Fjord 27 selcruiser renovering

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
henbac09
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 aug 2011, 13:27

Fjord 27 selcruiser renovering

Inlägg av henbac09 »

Hejsan.
Har nyligen köpt en Fjord 27 selcruiser från 1976 och har påbörjat en reonovering.
Efterlyser nu andra ägare som kan hjälpa mig med lösningar på att få sittbrunnen mer familjevänlig.
Jag ska bygga ett pentry på babordsidan , någon som har förslag och gärna ritningar ?
Jag vill också få förslag och ritningar på en vändbar förarsoffa så man kan sitta runt ett bord i hamnen, soffan ska ha rätt höjd för att köra och sen lägre för att sitta vid ett bord ?
Tacksam för hjälp. / Henrik
barlen
Inlägg: 84
Blev medlem: 17 aug 2007, 18:50

Re: Fjord 27 selcruiser renovering

Inlägg av barlen »

Hej Henrik, vi har en selcruiser som fungerar ganska bra. Om jag får din mailadress kan jag skicka över lite bilder.
Hälsningar...Lennart
barlen
Inlägg: 84
Blev medlem: 17 aug 2007, 18:50

Re: Fjord 27 selcruiser renovering

Inlägg av barlen »

fick du bilderna?
henbac09
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 aug 2011, 13:27

Re: Fjord 27 selcruiser renovering

Inlägg av henbac09 »

Ja tusen tack
barlen
Inlägg: 84
Blev medlem: 17 aug 2007, 18:50

Re: Fjord 27 selcruiser renovering

Inlägg av barlen »

Om du vill titta så är du välkommen. Båten ligger på Gålö
henbac09
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 aug 2011, 13:27

Re: Fjord 27 selcruiser renovering

Inlägg av henbac09 »

Jag har nu kommit en bit på väg med reonveringen och om någon undrar över något kanske jag kan vara behjälplig.
Jag har byggt ett nytt pentry , gjort en höj och sänkbar förarsoffa som kan vändas för att på så vis kunna användas i hamn, jag har sågat ur hela akterspegeln och plastat in nu plywood och förstärkt plastningen innanför samt ny plastvägg i akterruffen. Bytt alla skivor under durken , alla slangar , ny el , ny instrumentpanel, nya dynor/skivor är pågående mm.
Kvar att göra innan sjösättning : Ny badbrygga , nya trimplan , Målning av alla stuvfack , byte alla rutlister , helt ny inredning i akterruffen, en del plastjobb , ny sikaflax i alla skruv och genomföringar i hela båten mm

MVH Henrik
jooko
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 mar 2012, 23:25

Re: Fjord 27 selcruiser renovering

Inlägg av jooko »

hej!


kan du inte visa oss några bilder?


mvh
henbac09
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 aug 2011, 13:27

Re: Fjord 27 selcruiser renovering

Inlägg av henbac09 »

Försökte lägga ut bilder men hur jag än gjorde blev dom för stora så jag vet inte hur jag ska gör det :-)

Hursomhelst så fortskrider arbetet och då jag byter inredningsmatta i akterruffen upptäcker jag fukt i skarndäck på babord sida. Fram med sågen och sågar upp ett provhål och upptäcker massor av vatten från aktern och ca 1m föröver, det var inte det jag behövde innan sjösättning :-( .

Ett par problem återstår som jag inte vet hur jag ska lösa, ett av dom är att vindrutan läcker vatten och det är nog bara att skruva lös och lyfta av och täta. Sen läcker förpiksluckan, denna ofantligt korkade konstruktion gör mig irriterad, hur kan man konstruera en lucka som är vänd innåt så vatten kan samlas i profilen ? minsta skada på list ger läckage ! Någon som vet hur man får tag i en ny lucka som passar ?

/ Henrik
Frisken
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jun 2011, 10:25

Re: Fjord 27 selcruiser renovering

Inlägg av Frisken »

Hallå!

Synd att det inte fungerar med bilderna hade vart kul att se. Du verkar ha gjort en hel del.

Trist att hitta fukt!

När det gäller tätning av rutan så har jag samma problem på min 900, som jag skrivit om i en annan tråd. Jag tog lös allt och satte en tub sikaflex mellan. Trist nog så läcker det fortfarande in när jag testade häromdagen. :cry: Kanske att det kommer in mellan rutan och ramen annars vet jag inte vart det kommer.

Frisken
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Fjord 27 selcruiser renovering

Inlägg av Lars Lundbladh »

Enbart betalande medlemmar som registerat sig och meddelat användranamn till webmaster kan lägga in bilder.

Webmaster
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
900 Dolphin
Inlägg: 169
Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42

Re: Fjord 27 selcruiser renovering

Inlägg av 900 Dolphin »

På tal om medlemsavgift, när är det dags för ny inbetalning - jag gick med för ungefär ett år sedan men när faktureras det på nytt?
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
barlen
Inlägg: 84
Blev medlem: 17 aug 2007, 18:50

Re: Fjord 27 selcruiser renovering

Inlägg av barlen »

Hej, inbetalningskort för året brukar skickas ut strax efter årsmötet som är nu i slutet på April (24/4-12) Viggbyholms Båtklubbs klubbhus kl 19.00. Alla välkomna, bekräfta via hemsidan! Hälsningar kassörn
henbac09
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 aug 2011, 13:27

Re: Fjord 27 selcruiser renovering

Inlägg av henbac09 »

Jo då jag är betalande medlem men kanske har jag glömt anmäla det till dig Lars ?
Skriv svar