propellrar
Moderator: Lars Lundbladh
propellrar
Hej
Jag har köpt en Fjord 24 Weekender 1970 med 2 st VP AQ130/250 , problemet är att de varvar olika på max varv , såg även att propellrarna var olika stora och lite slitna. Är det någon som har uppgifter på vilka propellrar som passar till denna båt och motoralternativ. Tacksam för svar.
Stefan P
Jag har köpt en Fjord 24 Weekender 1970 med 2 st VP AQ130/250 , problemet är att de varvar olika på max varv , såg även att propellrarna var olika stora och lite slitna. Är det någon som har uppgifter på vilka propellrar som passar till denna båt och motoralternativ. Tacksam för svar.
Stefan P
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Hej!
Förutsatt att utväxlingen är lika på bägge dreven 2,15:1 borde propeller stigningen vara 14x17 eller 14x19 kanske orkar den med 15x17 eller 15x19. Vad sitter idag och vilken fart får du?
Detta borde vid 5000 rpm ge ca 26 knop vid 17" stigning och ca 29 knop vid 19".
Maila gärna mig på lars_lundbladh@compuserve.com så skickar jag ett kalkylblad för beräkning.
/Lars
Förutsatt att utväxlingen är lika på bägge dreven 2,15:1 borde propeller stigningen vara 14x17 eller 14x19 kanske orkar den med 15x17 eller 15x19. Vad sitter idag och vilken fart får du?
Detta borde vid 5000 rpm ge ca 26 knop vid 17" stigning och ca 29 knop vid 19".
Maila gärna mig på lars_lundbladh@compuserve.com så skickar jag ett kalkylblad för beräkning.
/Lars
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lars Lundbladh</i>
...
Maila gärna mig på lars_lundbladh@compuserve.com så skickar jag ett kalkylblad för beräkning.
/Lars
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag är intresserad av ditt kalkylblad och ska skicka en email. Jag har en Fjord 26 Cruiser -79 med TMD40 (135 hk säger en del men instruktionsboken anger svänghjulseffekt 130 hk vid 3600 rpm). Den maxar på 3200 rpm med 15 knop och marschfart 13 knop vid 3000 rpm. Någon säger att det lägre varvtalet beror på dagens sämre diesel, men jag undrar om jag har rätt propeller (vet inte ännu vilken det är). Farten är i och för sig inte det viktigaste, men jag är intresserad av att motorn "går rätt".
Hälsn. - Sten
Sten - Fjord 26 Cruiser -79
...
Maila gärna mig på lars_lundbladh@compuserve.com så skickar jag ett kalkylblad för beräkning.
/Lars
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag är intresserad av ditt kalkylblad och ska skicka en email. Jag har en Fjord 26 Cruiser -79 med TMD40 (135 hk säger en del men instruktionsboken anger svänghjulseffekt 130 hk vid 3600 rpm). Den maxar på 3200 rpm med 15 knop och marschfart 13 knop vid 3000 rpm. Någon säger att det lägre varvtalet beror på dagens sämre diesel, men jag undrar om jag har rätt propeller (vet inte ännu vilken det är). Farten är i och för sig inte det viktigaste, men jag är intresserad av att motorn "går rätt".
Hälsn. - Sten
Sten - Fjord 26 Cruiser -79
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Hej!
Du förlorar ca 5% motoreffekt med miljödieseln detta ger då ca 130hk.
Har du rak axel eller drev. De Consul båtar jag känner till har drev och då borde motorbeteckningen vara AQD40 eller något i den stilen. Man behöver veta utväxlingen på backslaget eller drevet för beräkningen.
Kalkylbladet är skickat på mail.
/Lars
Du förlorar ca 5% motoreffekt med miljödieseln detta ger då ca 130hk.
Har du rak axel eller drev. De Consul båtar jag känner till har drev och då borde motorbeteckningen vara AQD40 eller något i den stilen. Man behöver veta utväxlingen på backslaget eller drevet för beräkningen.
Kalkylbladet är skickat på mail.
/Lars
Hej,
Jag har sedan två år en Fjord 21 DC -76 med VP AQ 170/280. Marschfarten vid 4800 varv är ca 21-22 knop (enligt logg), maxfart ca 26-28 knop vid ca 5200-5400 varv. Bränsleekonomin är bra, ca 1,1 l/nm vid marschfart. Två frågor:
- Verkar dessa data rimliga eller bör jag fundera på om jag har rätt propeller?
- Båten är trög att få upp i planing när den är lastad (fler än 4 pers) trots "mekaniska" trimplan (ser ut som en "bälg" som verkar fyllas med vatten och som då pressar ner en trimplatta efter behov). Har andra tips eller erfarenheter?
mvh/Mats
Jag har sedan två år en Fjord 21 DC -76 med VP AQ 170/280. Marschfarten vid 4800 varv är ca 21-22 knop (enligt logg), maxfart ca 26-28 knop vid ca 5200-5400 varv. Bränsleekonomin är bra, ca 1,1 l/nm vid marschfart. Två frågor:
- Verkar dessa data rimliga eller bör jag fundera på om jag har rätt propeller?
- Båten är trög att få upp i planing när den är lastad (fler än 4 pers) trots "mekaniska" trimplan (ser ut som en "bälg" som verkar fyllas med vatten och som då pressar ner en trimplatta efter behov). Har andra tips eller erfarenheter?
mvh/Mats
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Hej!
Precis som Conny skriver skall en AQ170 (rak 6 cyl B30 motor) inte vara mer än 5000 rpm. Normal propeller är 15x17 om drevet har utväxling 1,89:1 (standard på denna motor. Kan du varva över 5000 rpm har du fel propeller. Min weekender marschar 22 knop vid 4200 rpm max ca 29 knop vid 4900 rpm.
Mycket möjligt att du har fel diameter på propellern vilket ger ett högt varv och dålig verkningsgrad.
/Lars
Precis som Conny skriver skall en AQ170 (rak 6 cyl B30 motor) inte vara mer än 5000 rpm. Normal propeller är 15x17 om drevet har utväxling 1,89:1 (standard på denna motor. Kan du varva över 5000 rpm har du fel propeller. Min weekender marschar 22 knop vid 4200 rpm max ca 29 knop vid 4900 rpm.
Mycket möjligt att du har fel diameter på propellern vilket ger ett högt varv och dålig verkningsgrad.
/Lars