Helt dött?

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Helt dött?

Inlägg av Paxman »

Hej Lars!

Ja, jag läser med stor behållning de flesta av dina olika GDS-artiklar! Toppen att du finns här på forumet och är villig att svara på ev. följdfrågor som ibland dyker upp när man läser. Jag har några stycken i huvudet just nu men de tar jag i separata trådar vid tillfälle så fler kan ta del av svaren.

Mina PT-kolvar ligger just nu på arbetsbänken och skall rengöras. Jag har skrapat lite på dem och såg att aluminiumet var lite mjukt på ett ställe men i övrigt är de i riktigt gott skick. Det får bli lite epoxispackel innan lackering efter att insidan renoverats.

Att forumet har delar som endast är för betalande medlemmar har jag full respekt för! Vad jag har förstått kostar det 200 kr/år att vara medlem och jag är inte alls främmande för att bli betalande medlem om jag får mycket hjälp via forumet även utan att få tillgång till de låsta delarna.

Som jag skrev i min presentation så hoppas jag också kunna bidra med lite grejer själv till forumet. Jag tycker mycket om att göra projekttrådar och finns intresse för detta ifrån övriga medlemmar så kan jag starta några framöver. Som jag skrev tidigare är ett par renoveringsprojekt bokade för vintern och jag brukar oftast ha kameran i närheten när jag jobbar så det är enkelt att sen ladda upp bilder och skriva lite förklarande text.

Mvh
Fred
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Helt dött?

Inlägg av Nbottning »

Jag har kartongvis av gamla PB, men dom där du repar ett 280-drev saknas. Har säkert lagt dom åt sidan för att jag skulle ju ha kvar dom... :)
För visst var det 280 för nått år sen och nu senast ett 290DP?


En anna sak, är det svårt att flytta runt inlägg?
Paxman dök upp, riktigt kul! Det är ju denna typ av aktiva medlemmar forumet behöver. Har vi tur köper han en dag rätt båt och blir medlem i klubben, eller kanske blir han det iaf :-)
Han skapade då en tråd där han presenterade sig. Superbra, sådant får fart på forumet!
Det finns sedan tidigare en sådan tråd (presentationstråd).
Vad man då kan göra är att lyfta över Paxmans nya inlägg i den tråden. Då ser folk att där är något nytt, går in och läser och ser då att där har andra presenterat sig. Ja men va fasen tänker man då, jag skriver väl nån rad jag med, och så är bollen i rullning och man har gjort en liten grej för att öka aktiviteten.
Förstår ni hur jag tänker?

Men det kanske är ett jättejobb att göre dessa modereringar? Men det finns säkert några som hängt här länge som har förtroende och kan hjälpa till isf?
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Helt dött?

Inlägg av Paxman »

Jag kan ju kopiera in mitt inlägg där jag presenterar mig in i rätt tråd (missade att en sådan fanns). I min tråd spårade vi ju iväg lite ändå så det gör kanske inte så mycket att jag dubbelpostar.

Annars tror jag inte att det är något problem för moderator att flytta inlägg. Det sker hela tiden på andra forum med samma plattform men det är säkert enklare att jag ordnar det själv.

Mvh
Fred
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Helt dött?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!


Jo det var 280 för några år sedan och senast 290 DP och lite om svarta drev.

Inga problem att flytta trådar, men jag sitter justnu på en IPad långt hemmifrån i Florida så det får bli senare i veckan.

Hoppas ni inte missförstod mig Paxman är givetvis välkommen att skriva i forumet, vissa delar är dock till bara för våra medlemmar tex. Att kunna lägga upp bilder då detta belastar vår utrymme på webb servern.

Coronet klubben har bryggsnack som öppet forum men om jag inte har helt fel så finns det mycket mer om man loggar in som betalande medlem. Fjordklubben har funderingingar på att göra något liknande. Tanken att man skall få något mer som betalande medlem osv.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Helt dött?

Inlägg av Paxman »

Ah, så jag kommer inte kunna lägga upp bilder innan jag betalar? Bra att veta så jag inte börjar skriva en lång projekttråd... 8)
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Helt dött?

Inlägg av Nbottning »

Paxman>
Lägga upp bilder utan att belasta servern gör man enkelt genom att använda photobucket. Appen är bra om man vill anväda sig av den.
Forumet skulle behöva några projekttrådar så sätt igång! :-)


Lars>
Florida låter bra! Båtmässa?
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
MickZ
Inlägg: 10
Blev medlem: 04 nov 2012, 20:46

Re: Helt dött?

Inlägg av MickZ »

Hej!

Kul att se att folk är igång här.
Vi är nya på medlemmar och jag ska se till att länga upp en presentation, (och betala :wink: )

Vi hade jättemycket hjälp av forumet när vi jagade båt och det var efter ett antal timmars läsande här som vi bestämde oss för en Fjord.
Det är vår första båt (ni ska veta att jag legat på i ett antal år) så vi lär säkert utnyttja era kunskaper och erfarenheter så mycket ni orkar.
Har ju inte den ideala bestyckningen vad gäller motorer så det är inte omöjligt att det blir ett projekt framöver (snarare troligt).

Gällande forumet tycker jag det ser bra ut, då det inte är så många inlägg och trådar känns det som det tidigare sades nästan synd att dela upp det.
Har läst näst intill varenda tråd sista månaden även om det inte gäller "rätt" båtmodell är det mycket annat man kan ta till sig, motorer drev, värmare etc.

Bara mina åsikter och jag är som sagt helt färsk här men hänger på en del andra forum där mängden inlägg gör det helt nödvändigt med striktare uppdelning.

Båda tummarna upp för ett suveränt forum med otroligt mycket bra info.

/Micke
Nya glada Fjordägare
Fjord 24 Weekender 77
2xAQ140, 280drev
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Helt dött?

Inlägg av Nbottning »

Välkommen MickZ och grattis till en riktigt bra båt. Antara att du läst senaste Praktiskt Båtägande. Fick min i lådan idag, repotage om just 24W.

Skapa gärna en tråd om just din båt där du visar upp den med lite bilder och så. Om du vill. Vore kul!

///Per
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Helt dött?

Inlägg av Paxman »

Nbottning skrev:Paxman>
Lägga upp bilder utan att belasta servern gör man enkelt genom att använda photobucket. Appen är bra om man vill anväda sig av den.
Forumet skulle behöva några projekttrådar så sätt igång! :-)
Kan jag länka så att bilderna hamnar i själva tråden eller är det begränsat till medlemmar? Jag använder gärna Picasa som bildserver (har en hel del andra båtprojektbilder där) men jag tycker att det blir så trist att läsa projekttrådar om man måste klicka på länkar för att se bilder på det det skrivs om.

Mvh
Fred
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Helt dött?

Inlägg av Nbottning »

Med photobucket kopierar du länken som heter IMG och klistrar den i inlägget så syns bilden där.
Och som sagt, smidigt att ladda upp bilderna med telefon eller iPad.
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Helt dött?

Inlägg av Nbottning »

Paxman skrev:
Nbottning skrev:Paxman>


Kan jag länka så att bilderna hamnar i själva tråden eller är det begränsat till medlemmar? Jag använder gärna Picasa som bildserver (har en hel del andra båtprojektbilder där) men jag tycker att det blir så trist att läsa projekttrådar om man måste klicka på länkar för att se bilder på det det skrivs om.

Mvh
Fred
I denna tråd, som du gärna får bomba med bilder från sommaren, så har jag lagt in bilderna från Photobucket. Dom blir inte högupplösta, men duger oftast.

http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=961
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Helt dött?

Inlägg av Paxman »

Jag testar att inbädda en bild från Picasa:

Bild

Några renoverade trädetaljer från Silvia!
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Helt dött?

Inlägg av Paxman »

Det funkade ju finfint! :D

Noterade nu att det inte går att redigera sitt inlägg i efterhand...det är lite synd, speciellt när man gör långa projekttrådar.
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Paxman
Inlägg: 152
Blev medlem: 01 nov 2012, 19:37
Ort: Stockholm

Re: Helt dött?

Inlägg av Paxman »

Nbottning skrev:I denna tråd, som du gärna får bomba med bilder från sommaren, så har jag lagt in bilderna från Photobucket. Dom blir inte högupplösta, men duger oftast.
Hehe...mina bilder från sommaren passar bättre i en projekttråd då båten stod på land, med gelcoaten strippad från botten och spackling samt epoxibehandling i full gång! 8) Nästa sommar förhoppningsvis... :roll:
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Nbottning
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 okt 2011, 22:20
Ort: Luleå

Re: Helt dött?

Inlägg av Nbottning »

Har du inte en ändraknapp till v om citatknappen?
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Skriv svar