Weekender går tungt

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
ConnyG
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 maj 2004, 16:53
Ort: Sweden

Weekender går tungt

Inlägg av ConnyG »

Jag har en Weekender 21" som jag tycker går väldigt tungt i vattnet. Motorn är en VP170/280. maxfart ca 26 knop, vid 4750 varv. Propellern är 15x13.

Med 4 man i båten tar det TID att plana. Detta trots 14x11 trimplan. Jag tycker dessutom att drevet är monterat väldigt lågt, ca 3-4 cm under skrovet istället för +/- 0 eller ngn cm ovanför botten.

Hur upplever ni andra era Weekenderbåtar. Är det här kanske lite för lite motor till den här tunga båten?
Lars Lundbladh
Inlägg: 1500
Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Är det säkert att du har en 15x13 propeller? I så fall kan du inte ha standard utväxlingen 1,89:1 för AQ170 utan snarare 1,61:1 . Detta skulle i så fall förklara den dåliga accelerationen. Normalt = Standard skall det sitta 1,89:1 i utväxling på drevet och en 15x17 propeller (gärna Long hub) då får man ca 29 knop på topp och ca 23-24 knop vid 4200 rpm. Jag har prövat de mesta i propellerväg på min weekender och detta är avgjort den bästa kombinationen. 15x16 ger bättre acceleration men inte lika bra fart. 15x16 får man om man modifierar en 15x15 dvs. knackar upp den en tum. Om du nu har 1,61:1 i utväxling roterar propellern snabbare än vad som är tänkt du kan försöka att gå ned till 14 tum i diameter i så fall det borde ge lite mer fart och acceleratio. Momentet blir lägre då du inte växlar ned lika mycket skillnaden mellan 1,61 och 1,89.

Bäst går nog båten med en V8 då den är lite tungdriven.


/Lars
ConnyG
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 maj 2004, 16:53
Ort: Sweden

Inlägg av ConnyG »

Jag har nu kollat upp drev, propeller, varv och fart.

Drevet har utväxling 1.89. Farten denna sommar var max... 23 knop vid ca 4500 varv (ganska uselt eller hur). Propellern blir jag inte klok på, den är märkt 15x13 L, väldigt svagt stansat. Men den är även märkt VP 4305 814611 504 väldigt kraftigt stansat. Om mellansiffrorna ska vara partnr från Volvo så ska det vara en 15x15 HS? Jag fattar ingenting av detta.

Saken är den att motorn går tyst och jämnt men tändningen "hoppar" ganska ordentligt ca 4-5 gr när man försöker ställa tändningen med stroboskop vid 3000 varv.

Min tanke är nu att montera ett elektroniskt tändsystem och se om den slutar att "hoppa". Efter det ska jag försöka låna mig till en 15x17 HS propeller och se hur den går.

Hur ser jag om propellern har std eller långt nav?
Miryl
Inlägg: 24
Blev medlem: 09 aug 2004, 14:33
Ort: Sweden

Inlägg av Miryl »

Hej,

ConnyG, när du skriver att det tar TID att plana så undrar jag om motorn varvar upp till ca 3000-3400 varv relativt snabbt och att båten sen segar sig upp till planing eller om motorn i accelerationsmomentet segar sig upp varvtal för varvtal?

Miryl
ConnyG
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 maj 2004, 16:53
Ort: Sweden

Inlägg av ConnyG »

Hej Miryl!

Motorn: upp till ca 3500 ganska snabbt.
Båten segar sakta upp till planing.
Motorn: Över 3500 upp till max långsamt
Båten: Segar vidare upp till max
Miryl
Inlägg: 24
Blev medlem: 09 aug 2004, 14:33
Ort: Sweden

Inlägg av Miryl »

Hej igen ConnyG,

Det här verkar lite konstigt. Om motorn varvar upp till 3500 tämligen snabbt i accelerationsmomentet och båten inte hänger med så tycker jag, utan att vara någon expert, att det tyder på för tok för stor slip på propellern. Normalt säger man att om man vill ha mer acceleration så ökar man diamtern och minskar stigningen och vice versa vad gäller farten. Om du har en 15*13 propeller så borde dessa data faktsikt ge dig en bra acceleration speciellt med tanke på utväxlingen 1,89:1 som ger dig ett bättre moment än 1,61:1 utväxling. Har du kollat att varvtalsräknaren visar rätt?

Jag har själv testat propellrar som en galning de senaste veckorna (se inlägg Fjord 24 Weekender - propellerval). Innan jag började testa så kollade jag att varvtalsräknaren visade rätt - vilket den inte gjorde. Den visade ca 500 varv för lite.

Miryl
Skriv svar