725 SE
Moderator: Lars Lundbladh
725 SE
Hej! Har idag en Flipper 620C men då två nyligen blivit tre är vi på jakt efter något större. Har vart runt på Stockholms alla förmedlingar och klättrat, kännt och klämt och zoomat in på båtar runt 23-26 fot. Skulle verkligen önska att jag kunde leva med en USA-båt men känslan säger bara nej.
Har fastnat lite för Draco 2400 men tyvärr inte haft möjlighet att syna en 725 se i sömmarna. Någon som har eller har haft en 725 och är villig att dela med sig av lite erfarenheter? 775 dolphin ser fin ut men vi har lagt ribban på 300' så den går nog bort.
Tack på förhan
Ubbe
Har fastnat lite för Draco 2400 men tyvärr inte haft möjlighet att syna en 725 se i sömmarna. Någon som har eller har haft en 725 och är villig att dela med sig av lite erfarenheter? 775 dolphin ser fin ut men vi har lagt ribban på 300' så den går nog bort.
Tack på förhan
Ubbe
-
- Inlägg: 1500
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: 725 SE
Hej!
Vi har idag en 815 vilken är storasyter till 725. De delar egentligen förruffen och mycket annat men 815 har en större mid kabin. 725 är en modernisering av Fjord 24 weekender, 815 har samma bredd men är förlängd ytterigare 3 fot. Skrovet är stabilt stillaliggande och hon går bra i sjön. Fjord är ganska tunga och lite trögdrivna så en ganska rejäl motor behövs gärna diesel på minst 200hk men bensin V8 funkar också, Jag har 260hk V8 då gör min 815 ca 30 knop och marschfart mellan 22-24 knop med förbrukning runt 2 liter/nm.
Fråga på bara!
Lars Lundbladh
Vi har idag en 815 vilken är storasyter till 725. De delar egentligen förruffen och mycket annat men 815 har en större mid kabin. 725 är en modernisering av Fjord 24 weekender, 815 har samma bredd men är förlängd ytterigare 3 fot. Skrovet är stabilt stillaliggande och hon går bra i sjön. Fjord är ganska tunga och lite trögdrivna så en ganska rejäl motor behövs gärna diesel på minst 200hk men bensin V8 funkar också, Jag har 260hk V8 då gör min 815 ca 30 knop och marschfart mellan 22-24 knop med förbrukning runt 2 liter/nm.
Fråga på bara!
Lars Lundbladh
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Re: 725 SE
Hej Lars,
Tack för snabbt svar! Något jag inte riktigt fått kläm på är hur aktersoffan ser ut i 725'an. Är det en "parkbänk" som i 24 weekender eller en U-soffa?
Tack för snabbt svar! Något jag inte riktigt fått kläm på är hur aktersoffan ser ut i 725'an. Är det en "parkbänk" som i 24 weekender eller en U-soffa?
Re: 725 SE
Orginal är det väl "parkbänk" som du skriver i både 24W och 725SE.
Dock så är det väldigt många ex som har byggt en u soffa i aktern, typ som på min 24W. Gör att man utan problem sitter 5 pers och käkar.
Den största skillnaden mellan 24W och 725SE är dock "rymden" inne i ruffen. Eftersom 725an är breddad i överbyggnaden känns den en aningen större än 24W, dock så tycker jag (som ofta åker ensam eller med sambon) att de breda fina skarndäcken som är på 24W är oerhört saknade på 725SE.
Ett tips är också att kika efter en båt med diesel och DP drev. Kompisens 725se (260hk v8 SP drev) kommer inte upp i plan med 6 vuxna och får ligga i 8-12 knop, jag får upp min 24W med 8 vuxna ombord, 230hk diesel och har då ca 2 knop långsammare marchfart...
Några tankar om de båda båtarna...
Dock så är det väldigt många ex som har byggt en u soffa i aktern, typ som på min 24W. Gör att man utan problem sitter 5 pers och käkar.
Den största skillnaden mellan 24W och 725SE är dock "rymden" inne i ruffen. Eftersom 725an är breddad i överbyggnaden känns den en aningen större än 24W, dock så tycker jag (som ofta åker ensam eller med sambon) att de breda fina skarndäcken som är på 24W är oerhört saknade på 725SE.
Ett tips är också att kika efter en båt med diesel och DP drev. Kompisens 725se (260hk v8 SP drev) kommer inte upp i plan med 6 vuxna och får ligga i 8-12 knop, jag får upp min 24W med 8 vuxna ombord, 230hk diesel och har då ca 2 knop långsammare marchfart...
Några tankar om de båda båtarna...
-
- Inlägg: 1500
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: 725 SE
Märkligt att 725 med AQ260 inte kommer upp i plan med 6 personer ombord. Jag får utan problem upp min 815 i plan och marschar 24 knop med samma last.
På min 815 sitter det mantåg utanför skarndäcken , kanske därför jag inte reagerat på att de skulle vara smalare än 24W.
Överbyggnaden är bredare och högre på 725 och 815.
Bak på 725 och 815 är det en "parkbänk" på 815 är den utdragbar till en dubbelsäng eller soldäck om man så vill.
/Lars
På min 815 sitter det mantåg utanför skarndäcken , kanske därför jag inte reagerat på att de skulle vara smalare än 24W.
Överbyggnaden är bredare och högre på 725 och 815.
Bak på 725 och 815 är det en "parkbänk" på 815 är den utdragbar till en dubbelsäng eller soldäck om man så vill.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Re: 725 SE
Ja, kraften i motorn måste ju bero från fall till fall. En bensinare tappar väl en del hk med tiden tio skillnad från en diesel? Det där kan jag inte så noga, men kan anta att det har något med det att göra.
Re: 725 SE
Jo, en bensinmotor kan variera väldigt i skick och hur den är inställd. Sen är det ju det vanliga med propellerval.
Min 30W kliver lätt upp ur vattnet trots en del last iofs med 2*350, trodde dock inte att den skulle kännas så "lätt".
Min 30W kliver lätt upp ur vattnet trots en del last iofs med 2*350, trodde dock inte att den skulle kännas så "lätt".
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Re: 725 SE
Hej.
Har skaffat en 725 i år och är väldigt nöjd med den. Speciellt med de fina sjöegenskaperna. Köpte den på Västkusten och körde runt kusten hem till Sthlms skärgård. Den klarade fint Hanöbukten i 10 m/s och grov medsjö.
Mitt ex. har en KAD42 på 230hk och maxar c:a 30 knop. Den blir ju tyngre med dieseln än en bensinmotor, men bra mycket billigare att köra.
Det finns en hel del olika interiörer i båtarna. Vi har tittat på många som byggt om till u-soffa akter och flera är ombyggda förut i ruffen för att få mer stuvutrymmen.
Har skaffat en 725 i år och är väldigt nöjd med den. Speciellt med de fina sjöegenskaperna. Köpte den på Västkusten och körde runt kusten hem till Sthlms skärgård. Den klarade fint Hanöbukten i 10 m/s och grov medsjö.
Mitt ex. har en KAD42 på 230hk och maxar c:a 30 knop. Den blir ju tyngre med dieseln än en bensinmotor, men bra mycket billigare att köra.
Det finns en hel del olika interiörer i båtarna. Vi har tittat på många som byggt om till u-soffa akter och flera är ombyggda förut i ruffen för att få mer stuvutrymmen.
Re: 725 SE
Finns några Polar 820 på blocket sen ett tag tillbaka.
Man begär ca 400K och det låter på annonserna som att detta är sista priset/fyndpris osv. Men med tanke på hur
marknaden ser ut nu så skulle man kunna tänka sig att ett seriöst bud på 300K skulle kunna falla i god jord.
Jag skulle testa
Man begär ca 400K och det låter på annonserna som att detta är sista priset/fyndpris osv. Men med tanke på hur
marknaden ser ut nu så skulle man kunna tänka sig att ett seriöst bud på 300K skulle kunna falla i god jord.
Jag skulle testa
//Per Engman
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911
Medlemsnr: 273
Fjord Weekender 30 -74
Här skriver jag om min båt: http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=911