Hej, har en fråga runt renovering av drev. Plockade i helgen lös mitt drev, dels för att lära mig men också för att kontrollera bälgar etc. När jag ändå har det löst fungerar jag på att gå igenom det och eventuellt byta packningar etc.
Senast detta gjordes var våren 2005 och vad jag nu undrar är vilka slitdelar etc. är brukligt att byta ut? www.drevdelar.se säljer t ex hela packningssatser.
Oljan var lite mjölkaktig när jag bytte den i höstas. Dock tror jag detta går att hänsvisa till dåliga packningar för oljepluggarna.
Vårhälsningar
Christer
Renovering 280 Drev
Moderator: Lars Lundbladh
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Hej!
Växelförartätningen och propelleraxeltätningen är de tätningar som bör bytas. Att provtrycka drevet ger svaret på om det läcker. Propelleraxeltätningen kan skadas av tex. fiskelinor så det är ingen garanti att ett nyrenoverat dreve inte börjar läcka. Annars är växelförartätningen vanlig också. Vill du ha tips eller hjälp med provtryckning mm hör av dig.
Drevdelkar ger rabatt till Fjordklubbens medlemmar.
/Lars
Växelförartätningen och propelleraxeltätningen är de tätningar som bör bytas. Att provtrycka drevet ger svaret på om det läcker. Propelleraxeltätningen kan skadas av tex. fiskelinor så det är ingen garanti att ett nyrenoverat dreve inte börjar läcka. Annars är växelförartätningen vanlig också. Vill du ha tips eller hjälp med provtryckning mm hör av dig.
Drevdelkar ger rabatt till Fjordklubbens medlemmar.
/Lars
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Hej½
Montera först knutkorsbälgen, avgasbälgen och kylslangen (om du lossat den) på skölden. Sedan pallar man under skäddan så att drevet kommer i rätt höjd (har man bra underlag kan man använda en garage domkraft). Skjut sedan in drevet och passa in drivaxeln och växlekabeln (var föriktig så du inte kröker den), därefter monteras upphängnings bultarna (axlar) och låsskruvar. Sedan monterar man kylslang och avgasbälg . Avgasbälgen monteras genom att trycka drevet ned mot bälgen den slinker då på och är bara att skruva fast. Sedan monteras allt övrigt som cylindrar etc.
/Lars
Montera först knutkorsbälgen, avgasbälgen och kylslangen (om du lossat den) på skölden. Sedan pallar man under skäddan så att drevet kommer i rätt höjd (har man bra underlag kan man använda en garage domkraft). Skjut sedan in drevet och passa in drivaxeln och växlekabeln (var föriktig så du inte kröker den), därefter monteras upphängnings bultarna (axlar) och låsskruvar. Sedan monterar man kylslang och avgasbälg . Avgasbälgen monteras genom att trycka drevet ned mot bälgen den slinker då på och är bara att skruva fast. Sedan monteras allt övrigt som cylindrar etc.
/Lars