HAllå!
Kan nån förklara skillnaden mellan AQ 170A, 170B samt 170C. Är det olika tillverkningsår eller vad?
Hälsar Håkan
Volvo B30
Moderator: Lars Lundbladh
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Hallå igen!
Nja det är väl så att då man ska ha nån del så frågas det i allmänhet om det är den ena eller den andra modellen. Har precis bytt kondensator o brytare men gick runt problemet med vilken modell jag har genom att demontera de gamla och ta med dem, och detta byte gjorde susen, nu går motorn myket bra. Då jag köpte båten för ca. 17 år sedan hade den förra ägaren just bytt block o diverse delar så jag har ej original motorn monterad i skrovet som är från 1970. Har försökt att via motornummer avgöra modellen men har hittat olika nummer, och det är väl så att motorn kan ju vara ett ihopplock av olika modeller. Nu får det bli så att jag demonterar och tar med delen som ska bytas så bör det ju bli bra, då som sagt allt nu funkar fint.
Hälsar Håkan
Nja det är väl så att då man ska ha nån del så frågas det i allmänhet om det är den ena eller den andra modellen. Har precis bytt kondensator o brytare men gick runt problemet med vilken modell jag har genom att demontera de gamla och ta med dem, och detta byte gjorde susen, nu går motorn myket bra. Då jag köpte båten för ca. 17 år sedan hade den förra ägaren just bytt block o diverse delar så jag har ej original motorn monterad i skrovet som är från 1970. Har försökt att via motornummer avgöra modellen men har hittat olika nummer, och det är väl så att motorn kan ju vara ett ihopplock av olika modeller. Nu får det bli så att jag demonterar och tar med delen som ska bytas så bör det ju bli bra, då som sagt allt nu funkar fint.
Hälsar Håkan
Håkan Ahlstedt
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Hej!
Det är just fördelarna som skiljer mest det finns två dimensioner på fördelar lock med olika brytarspetsar osv. . Om man inte skruvar inni i själva motorn.
förgasarna fick också en något annan utformning på senare modeller. Men i princip passar delarna mot varann.
Om du vill kan du skicka e-mail med motornummer kanske jag kan reda ut vilken årsmodell det är.
Ett tips är att byta till brytarlöst tändsystem så slipper du byta brytarspetsar, ignitor passar rakt av istället för brytarspetsar.
http://www.bm-classics.com/swe/welcome.asp
/Lars[/url]
Det är just fördelarna som skiljer mest det finns två dimensioner på fördelar lock med olika brytarspetsar osv. . Om man inte skruvar inni i själva motorn.
förgasarna fick också en något annan utformning på senare modeller. Men i princip passar delarna mot varann.
Om du vill kan du skicka e-mail med motornummer kanske jag kan reda ut vilken årsmodell det är.
Ett tips är att byta till brytarlöst tändsystem så slipper du byta brytarspetsar, ignitor passar rakt av istället för brytarspetsar.
http://www.bm-classics.com/swe/welcome.asp
/Lars[/url]
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 02 maj 2007, 08:44
- Ort: LULEÅ
- Kontakt:
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Hej!
AQ170A och B har kompressionsförhållande 9,5:1
AQ170C har kompressionsförhållande 9,0:1
Detta står inte i verkstadshandboken utan bara på Penta´s hemsida produktbulletinerna kan läsa att AQ170C går att köra på oblyad bensin samt lägre oktantal än 98 oktan. Den har troligen den tjockare 2,5 mm topplockspackningen samt ett annat förtändningsläge (och fördelare).
/Lars
AQ170A och B har kompressionsförhållande 9,5:1
AQ170C har kompressionsförhållande 9,0:1
Detta står inte i verkstadshandboken utan bara på Penta´s hemsida produktbulletinerna kan läsa att AQ170C går att köra på oblyad bensin samt lägre oktantal än 98 oktan. Den har troligen den tjockare 2,5 mm topplockspackningen samt ett annat förtändningsläge (och fördelare).
/Lars