Känslig

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
lararg

Känslig

Inlägg av lararg »

Jag har en fjord 21 W med 200 hk V8 som är mycket vindkänslig får sitta o trimma mest hela tiden om det inte är blankvatten
Har fler samma problem?

Mvh/Lars
Lars Lundbladh
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

21 an är lite vindkänslig. På min hade jag speed rails monterade och det kan hjälpa något. Sedan beror det lite på vilken far man håller.
Har du mölighet att trimma riggvinkeln kan detta även påverka hur båten uppför sig i olika farter.

MVH

Lars Lundbladh
lararg

Känslig

Inlägg av lararg »

Hej!

Har fått ett svar av Lars tidigare men tänket se om det går att utveckla.
Som sagt så är min Weekender 21 väldigt känslig för vind och vid gaspådrag när man ska upp i plan så vill båten lägga sig på sida.
Ändra riggvinkeln hjälpte inte.

Kanske är speed rails är lösningen?

Hälsningar Lars A
Lars Lundbladh
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej igen!

Det finns några saker du bör kolla på båten. Bland annat är det riggens läge i förhållande till båtbotten. Drevets antikavitationsplattan kall ligga i linje med båttens botten (nedersta delen på V-botten) Är skrovbooten rak dvs. att det inte finns intryckningar eller utbuckningar i båtbotten. Kontrollera genom at tlägga ett långpass eller rak planka mot båtbotten. Hur sitter trimplanen monterade see till att ingen del ligger under båtbotten i fullt upptrimmat läge. Var sitter trimplanen monterade långt ut på akterspegeln. På weekender 21 behöver man lägga distanser för att få ut trimplanen de bör sitta så långt ut som möjligt.

Har du någon bild på akterspegeln ?

/Lars Lundbladh
Skriv svar