Funderingar angående motorbyte

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Niclas_O

Funderingar angående motorbyte

Inlägg av Niclas_O »

Hej. Jag har börjat fundera i banorna rörande ett motorbyte i min 24 we. Det som lockar mest är en ny volvo diesel men prislappen är ohyggligt hög. Ett alternativ är att köpa en begagnad KAD 42 med 290 drev, är det någon som har en sådan i sin fjord 24 we och hur fungerar detta? Det billigaste och enklaste är att köpa en nyare cheva 350, kanske en 5,7 gxi, och behålla 280 drevet inser jag men jag saknar powertrim något så kopiöst så ett drev byte kommer det att bli om jag byter motor.

Att gå från VP 280 till VP 290 drev innebär att hålet i akterspegeln skall göras större (om den är frisk) har jag fått det förklarat för mig. Hur är det att gå från VP 280 till VP SX?

Jag funderar även i banorna att montera en utombordare, t.ex mercury optimax 225, på "bracket". Tror ni att det skulle räcka med den effekten för att bibehålla samma prestanda som jag har med aq271 och 280 drev som jag har nu?

/Niclas
Lars Lundbladh
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

För det första varför behöver du byta motor ? Vilken fart och varvtal har du idag ? Normalt får man inte så mycket mer prestanda med powertim däremot ger DP lite mer , man kan byta underdel om det du tycker det är värt kostnaden med dubbla propellrar. Frågan är vad du förväntar dig att uppnå med powertrim ? Bracket fungerar kanske men det är mycket pyssel att få det att passa och fungera bra.
För montering av SX i 280 hålet läs nedan (Från Volvo Penta katogen 2008) :

Aquamatic adapterplatta
Art.nr. 3851718 10414:-
Komplett adaptersats för byte av äldre
drev till SX- eller DP-S-drev.
Adapterplatta för byte av motor och
drev till ett motorpaket från Volvo
Penta, eller för byte av äldre Volvo
Penta-drev till den nya generationens
Aquamatic-drev. Med adapterplattan
minskar allt besvärligt och tidsödande
plastarbete. Adapterplattan monteras
på akterspegeln tillsammans med en
gummitätning. Adapterplattan är
tillverkad av gjuten aluminium och
lackerad i samma färg som SX- och
DP-S-drevet.
Adapterpaketet passar för gamla 250,
270, 275, 280, 285, 290 och
Duoprop-drev. Ej för 280T.
OBS! Kan enbart kombineras med
aktivt elektroniskt korrosionsskydd
som monteras på akterspegeln. Se
41101900.
Satsen innehåller: adapterplatta, gummitätning,
skruvar, brickor och låsmuttrar.

/Lars
Niclas_O

Inlägg av Niclas_O »

Huvudmotivet till motorbyte är att tillförlitligheten inte har varit på topp i sommar. Det skulle vara otroligt skönt att ha en motorinstallation som var standard VP eller Mercruiser och inte behöva ta fram multimetern med jämna mellanrum och fixa på det ena och andra. T. ex. så har jag i sommar bytt två stycken generatorer innan jag hittade att det var felkopplat i kablaget vid generatorn samt ett skiljerelä pga att det brann upp pga att det var underdimensionerat. Efter dessa missöden semesterpackade vi båten och kom hela 20 distans innan det började låta illa ifrån drivlinan, bara att vända hem igen. Det visade sig vara ett stödlager i transmissionskåpan som havererat så det var till att lyfta motorn.

/Niclas[/img]
Niclas_O

Inlägg av Niclas_O »

Hej.

Nu har jag gjort slag i saken och köpt en ny 5.7Gi 300 inklusive ett dps drev. Började demontera den gamla motorn igår och på fredag så kommer en traktor och hjälper mig att lyfta ur den. Jag tror att denna maskin kommer att bli riktigt trevlig i min båt. Om akterspegeln är frisk så kommer jag att montera drevet med hjälp av adaptern du tipsadde mig om ovan. Jag har båtplats i en å mynning, dvs i princip sötvatten, funkar det aktiva korrosionsskyddet då?

Vet du vilken vinkel akterspegeln har på 24 weekender?

/Niclas
Lars Lundbladh
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Vad gäller det aktiva korrosionsskyddet så får du nog kolla med tillverkaren, man jag gissar att det fungerar bra i alla vatten.

Akterspegelsvinkeln är troligen densamma som på min 815 dvs. ca 12-13 grader

/Lasse
Senast redigerad av Lars Lundbladh den 12 maj 2010, 12:34, redigerad totalt 1 gång.
baheno

Fjord 24 weekender / KAD42

Inlägg av baheno »

Jo!
Lite sent nu kanske, men jag har en KAD 42 i min 24 weekender. VP 290 DP drev..

Båten går skitbra med den motorn! Jag har iofs aldrig åkt en 24 W med "original installation" så jag vet inte skillnaden...
Skulel vara kul och jämföra prestandan lite... kad 42an varvar ju ca 3900 RPM på fullgas och gör då 31 knop. Soppaförbrukningen vet jag inte riktigt då för jag har ingen flödesätare och att köra fullgas en hel säsong är ju inte så roligt för plånboken...
marchfarten då.. den lägger jag mellan 3200-3500 RPM och vid 3500 RPM kör man 26-27 knop.. Då blir förbrukningen 1-1,2 l/nm... Ganska bra tycker jag för en förhållandevis tung bår för sin storlek...

Eventuellt skulle man kanske kunna laborera lite med farten genom att byta proppar på den.. men man vill ju ha det sköna accet som KAD 42an ger även när man är lite fler folk i båten...
Niclas_O

Inlägg av Niclas_O »

Lite sent men fortfarande intressant. Strax under 2 liter/nm tror jag att den gamla motorn ville ha vid marchfart 23 knop. Jag håller på för fullt med att installera min nya motor och pPå boatsit.se har jag startat en projekttråd med motorbytet./Niclas
baheno

Kul!

Inlägg av baheno »

Ska leta efter dig där och se hur det går!
Roligt att någon vågar satsa! det är ju ett ganska omfattande arbete du har framför dig! Planerar att bli klar till sommaren?
Niclas_O

Inlägg av Niclas_O »

Målet jag satte upp när jag började projektet var att sjösätta innan midsommar och det ser nog ut att hålla.
baheno

Kul! Hoppas dte håller!

Inlägg av baheno »

Jag var inne o kollade på din tråd om renoveringen!
Ser riktigt fint ut!
Framförallt är jag avundsjuk på din fina consoll vid ratten! Original? eller renoverat upp den själv?
Min ser för jävlig ut :) För att inte tala om kabelhärvan under! Men men, så länge det funkar vill jag inte rota i skiten eftersom jag inte har något schema för det!

Hur som! Kom precis hem från båtklubben, sjösättning klar och provturen gick som en dans!
Man glömmer fort hur mysigt det är att åka båt! Även nu i regnet.... Återstår bara att installera Eberspächer D2an som ligger hemma i sin kartong, och nytt kapell sys upp v.27! Skulle tro att det är två viktiga ingredienser för en bra sommar!!!
Niclas_O

Inlägg av Niclas_O »

Konsolen var omgjord av förre ägaren. Även jag har en hyfsad kabelhärva därunder men det försvann ett antal meter kabel när jag plockade bort de gamla instrumenten. Nytt kapell blir nog en investering inför nästa säsong, köper du ett mallsytt eller blir det någon som mallar av båten och syr upp ett? Vad får du ge för ett nytt kapell?
/Niclas
baheno

Ja kapell.. Det är ju ingen billig historia!

Inlägg av baheno »

Jag funderade lite på att köpa ett färdigsytt efter mallar, men eftersom jag kan se att kapellbågarna har flyttats på minst ett ställe, och att kapellet inte ser ut riktigt som på en annan Fjord som jag kollade på så vågade jag inte riktigt... Det kan ju bli lika dyrt att köpa ett billigt kapell och låta någon anpassa det efter bågarna och "knäppena"...
Hur som! Jag kontaktade ett kapellmakeri här i sthlm (i frihamnen ligger det)... Där fick jag veta att om jag vill ha ett mallat efter de bågar som finns kostar det 24000:- Då blir det tvådelat med totalt 5 rutor...
Men jag tror det är en av dom bästa investeringarna jag gör just nu... I dagsläget ligger en pressänning över kapellet för att det inte ska regna igenom så mycket :)
Niclas_O

Inlägg av Niclas_O »

Nya motorn och drevet funkar kanon. Vid 3600 rpm går nu båten 27 knop lite drygt och vid full gas, 4800 rpm, 38.4 knop på gps:en. :D /Niclas
Skriv svar