Septitank / Installation i en Fjord 24 W

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
baheno

Septitank / Installation i en Fjord 24 W

Inlägg av baheno »

Som sagt, funderar nu på att ta tag i installationen av septitank...

Problemet är att jag inte vet var det är bäst att placera den... Skulle kunna lägga den under midcabin men eftersom båten inte är helt tät när det regnar som värst och vattnet letar sig ner i kölen under just midcabin så ser jag hellst att man kan komma åt för rengöring, vilket blir svårt om jag har tanken där.
En fundering var att nyttja stuvfacket framför toaletten, nära att dra slangar både till tanken och genomföringen...

Så om ni har några bra tips var jag kan hitta tank, hellst rostfri "skräddarsydd" eller passande för det facket så kan ni väl skriva här!

Har någon även en bild på installation så skulle jag bli glad att se hur det ser ut!

MVH
Niclas_O

Re: Septitank / Installation i en Fjord 24 W

Inlägg av Niclas_O »

Min septitank sitter mot skrovsidan i mittkabinen gömd bakom ett par teakskivor, har inga bilder på installationen men den placeringen är ok och längden på kojen är fortfarande ok för mig som är 1,78.
Lars Lundbladh
Kontakt:

Re: Septitank / Installation i en Fjord 24 W

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

I vår 21 Weeknder hade vi septiktanken sittande på skottet vid sidan av toaletten.
I vår 815 har man placerat septitaken under midkabinen dvs. lyft på durkskivan och lagt en ganska platt tank där.
Fördelen att lägga tanken ovan vattenlinje är att det inte kräver pump för att tömam den speciellt bra på vintern . Vår tank måste fyllas med lite glykol på hösten för att inte tank och pump skall frysa. Vi har en rejäl elektrisk membrapump för tömmning , men nuförtiden bör man kanske montera sugtömmning.

Måttbeställda rostfriatankar kan beställsa från Järna rostfria:
http://www.jarnarostfria.se/

/Lars Lundbladh
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar