drevtrim till VP290 funkar inte

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
kritie

drevtrim till VP290 funkar inte

Inlägg av kritie »

Har köpt en begagnad VP290drev med tillhörande kablage och mätare som suttit i en flipper 770. Provåkte i båten och vet att den fungerade. Drevmotorn är i princip helt ny. Jag har nu monterat in den i min Ancas Queen 24 och inget händer. Mätarna lyser inte upp (gröna dioder som ska visa drevvinkel) och inget liv i drevmotorn. Är det någon som har några ideer vad det kan bero på? Jag misstänker jordfel eller kanske reläfel. Är det någon som har kopplingsschema så jag kan se om jag kopplat kablage rätt?

//Krister
Lars Lundbladh
Kontakt:

Re: drevtrim till VP290 funkar inte

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Här kommer elschemat till 290 senare modell, har du den tidigare modellen med motor och oljebehålarre/ventiler i ett paket hör av dig :
290 sen.JPG
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
kritie

Inlägg av kritie »

Lars, det verkar vara rätt kopplingsschema. Jag kollade lite idag och det är inte så mycket jag kan koppla fel, eftersom allt är i kablage med färdiga kontaktdon. Idag ville jag testa om det kommer ström till drevmotorn, trimknapparna och trimvinkeldisplayen. Efter att ha tittat på hur kablarna går så ser det ut som att det matas ström via 2 reläer vidare till drevmotorn och upp till trimknapparna. När jag mäter med multimeter så ser jag att det ligger 12V in i båda reläerna men det kommer inte något vidare varken till motorn eller till trimknapparna/displayen. Vad betyder det? Är reläerna trasiga eller är det någon ström som ska få reläet att "öppna upp" så ström kommer vidare till motorn och trimknapparna. Någon idé hur jag kommer vidare med detta?
Lars Lundbladh
Kontakt:

Hej!

Har du 12V matning till instrumentet dvs. Nummer 1 och 8 på ritningen ?

/Lars
kritie

Inlägg av kritie »

Alla kablar som kommer från motorrummet ligger i 2 kabelflätor som slutar i kontaktdon som kopplas till displayen och trimknapparna. Jag har inte mätt vid instrumentpanelen men i andra ändan, dvs vid reläerna i motorrummet och därifrån kommer det ingen ström vidare mot displayen/trimknapparna eller drevtrimsmotorn. Den enda kabel som inte kopplas via något kontaktdon är en kabel (avklippt av förra ägaren) som kommer från displayen och den ska vara kopplad till +12V (från övrig mätarbelysning i båten). Jag har kopplat det på samma sätt i min båt. Det finns ett 3e relä såg jag i går kväll som sitter vid displayen, kan ju vara problem där också.
Lars Lundbladh
Kontakt:

Hej!

Enligt kopplingsschemat skall Instrumentet 4 och manöverpanlen vara ansluten med 12V. Se schema.

/Lars
kritie

Inlägg av kritie »

Problemet löst:D Lars, du var helt rätt ute. Plus och jord som går ut från manöverpanelen 4 var inte inkopplade. Det visade sig att det satt både en han och honkontakt på dessa kablar och de var konstigt nog ihopkopplade. Hade helt missat det i kabelhärvan.
Skriv svar