Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Frågor om Båtar och modeller.
Questions about boats and modells

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Lars Lundbladh
Kontakt:

Re: Kontakt med andra som har 900 Dolphin!

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej på er!

Fjordklubben planerar en Ö-träff lördagen den 20 agusti 2011 Sjöliden nära Dalarö http://www.sjoliden.se/ , mer info kommer.

/Lars Lundbladh
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
markus@syring.se

Inlägg av markus@syring.se »

Aha trevligt! :D
fjordis

Inlägg av fjordis »

Hej Markus,
jag vet ej vad som hände med mailet som jag försökte skicka till Dig på markus(at)sy....se ???
Enligt webmastern så borde man ej skriva e-mail-adresser här pga spam, så om denna e-mail-adress inte är den korrekta, så kan Du om Du vill skicka den korrekta som textmeddelande åt mig på +358-40-90-30000.
Ifall att väder och vind är ok så är jag möjligen på väg tillsammans med en kompis med Fjordis till Stockholms skärgård ca den 12-14 Juli. Om Du har tid och intresse så kunde vi ju försöka träffas någonstans och utbyta Fjord-tankar/idéer.

H. Rabbe
Lars Lundbladh
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Ni kan alltid kontakta varandra genom Forumets meddelande funktion. Mail med en länk till det privata meddelandet kommer då till mottagaren som sedan kan besvara detta. I meddleandet kan man givetvis slägga in mailadresser telefonnummer etc. Fördelen och även nackdelen är att andra inte kan läsa meddelandet.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Frisken

Inlägg av Frisken »

Hallå!

Nu har jag o frugan gått o köpt oss en fjord 900. Hittills är vi nöjda med båten. En fundering vi har är angående stävstegen, finns ingen på vår båt. Hur har ni andra gjort? Jag är sugen på en kasett stege längst fram under peken. Kommer man åt att få dit några brickor på insidan?

Friskens
900 Dolphin

Inlägg av 900 Dolphin »

Hej!

Kul att du valde Dolphin! Vi har just avverkat vår första fyra veckors semester med vår och sticker ut igen i morgon! Underbar sjöbåt för oss som bor på Västkusten.

Vad är det för 900:a ni hittade?

Stävstege tycker jag du skall utvärdera behovet av innan du skruvar på för enligt vår erfarenhet i sommar är ju Peber relativt lågt och vi har inte saknat stege. Inifrån leker kommer du inte åt så du får hitta en annan lösning.
//900 Dolphin "Victoria"

"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Frisken

Inlägg av Frisken »

Hej!

Båten är från -89 och motorn är en singel moterad kad 42 från -92.
Vi köpte båten i Finland så första resan blev åbo-stockholm.

Stävstege behövs ju inte så ofta, men hamnar man vid en låg klippa så är det inte fel att ha. Vill gärna ha kasett modellen så man slipper ha en stege liggandes.

Såg att du efterlyste vinställ. I vår båt har de gjort ett bra "barskåp" tycker jag. De har sågat ur i bänkskivan bakom kylskåpet och skapat ett fack. Där får det plats kanske 8 vinflaskor.

Friskens
900 Dolphin

Inlägg av 900 Dolphin »

Aha, det var ett bra tips på vinförvaring - har inte kikat hur utrymmet är bakom kylskåpet - vi funderar på att byta bänkskiva och då passar det ju bra att ha denna lösning i åtanke!
//900 Dolphin "Victoria"

-Säg inte det du..."
900 Dolphin

Inlägg av 900 Dolphin »

Någon som precis som jag fått in mindre mängd sjövatten i facken till styrbord och babord i motorrummet vid något tillfälle men som vet vart det kommer in? Kanske via ludet tag eller självlänsarna?

Hur har ni gjort med täckställning - vem säljer en modell som passar?
//900 Dolphin "Victoria"

-Säg inte det du..."
baheno

Inlägg av baheno »

900 Dolphin skrev:Någon som precis som jag fått in mindre mängd sjövatten i facken till styrbord och babord i motorrummet vid något tillfälle men som vet vart det kommer in? Kanske via ludet tag eller självlänsarna?

Hur har ni gjort med täckställning - vem säljer en modell som passar?

Täckställning borde du kunna hitta på " Press & Son "... Köpte till min 24W där, och då är nog Dolphin båten en vanligare modell...

Vatten... Det verkar ju kunna ta sig igenom sten!
baheno

Inlägg av baheno »

Just det... Här är länk också...

http://www.press-son.se/produkter/batta ... ff773.html
Frisken

Inlägg av Frisken »

Hej!

Jag får in lite vatten under motorn, har inte löst var det kommer ifrån. Ett annat läkage som stör mig mer är vatten som letar sig in vid styrbordsfönster och rinner vidare till targabågen sen ner genom ett hål till facket under targabågen. Nån som har erfarenhet av läkage vid rutan?

Friskens
fjord900

Inlägg av fjord900 »

Hej Dolphinistas!

Jag skall rota i arkivet efter färgkoden, köpte ren gelcoat från BHP i Hälsingborg. Funkade perfekt för lagningar av småskador och för att täcka gamla hål.

Såg i en annan tråd att man efterlyste bra alternativ för Stävstege. Båtsystem har en uppsättning stegar som man monterar beslag med vanlig skruv uppifrån på peken. BU 55 - BU 75 P. Dessa behöver ingen stävstötta utan är anpassade för båtar med peke..
De olika modellerna finns med olika läng. Att jag rekomenderar dessa är att de bara sticker in 130 mm på peken, och att man därför klarar sig från att skruva i teakskivorna som finns nedsänkta i peken.

Om man vill montera från undersida, där jag för övrigt monterat ett par strålkastare, (ingen bländande effekt mot föraren) så krävs väldigt små händer och långa fingrar.

Jag åtrekommer efter arkivdykning med färgkod.
Frisken

Inlägg av Frisken »

Hej!

färgkoden skulle vara bra att ha. Jag har några skavanker att fylla i. Vad jag har förstått så finns det två nyanser på våra dolphin båtar. En som är lite gulaktigare och en som är vitare. Stämmer det att den lite gulare även har takluckor med 3 "små" fönster och den vitare har hel "glas"?

När det gäller stävstege så funderar jag på att sätta en inspektionslucka under peken. Alltså en rund lucka på cirka 100 mm i omkrets. Då skulle man få in handen för att sätta ordentliga brickor på insidan. Detta för att få dit en kasettstege under peken, för att slippa ha stegen på peken eller en lös liggandes i båten. Synpukter på min idè?

Peter
Senast redigerad av Frisken den 20 sep 2011, 04:51, redigerad totalt 1 gång.
900 Dolphin

Inlägg av 900 Dolphin »

Hej

Jag är inte på när Fjord gick över till den vitare gelcoaten men på vår 88:a har vi den som är mer offwhite/sandvit och där har vi hela takluckor och inte de tre små rutorna.

Stå stegen skall nog definitivt sitta under peket för annars blir antingen tårna blåslagna eller värdefullt utrymme taget i anspråk inne båten. Men vår erfarenhet hittills är att det är riktigt sällan som vi saknat stävstege eftersom peket sitter ganska lågt på 900:an.
//900 Dolphin "Victoria"

-Säg inte det du..."
Skriv svar