slick50

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
kritie

slick50

Inlägg av kritie »

Läste just om en teflonliknande produkt som heter slick50 som ska hällas i motoroljan och efter att ha läst på en hel del (andra) forum är det lite blandade åsikter om detta. Dock det fanns många som varmt rekomenderade att använda det i t ex båtmotorer och drev. Det ska minska mekanisk friktion, alltså motorn håller bättre och går lättare med högre topphastighet, lägre tomgång, minskad bränsleförbrukning och mindre motorljud (rassel). Dessutom rostskyddas allt inne i motorn. Vad tror ni om detta? Är det något att satsa på eller är det dynga som man bör undvika? Har aldrig använt likande tillsatser i vare sig båt eller bil tidigare så jag är lite skeptisk men hoppfull att det är något som fungerar /Krister
Lars Lundbladh
Kontakt:

Re: slick50

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Använd hellre högkvalitets olja / syntet eller delsyntet än Slick 50 eller andra lågfriktionsprodukter. Slick50 innehåller PTFE (Teflon) partiklar som visserligen kan fungera som friktions förbättrare men partiklarna har nackdelen att de kan klegga igen oljekanaler oljefilter etc. I en förbränningsmotor skall oljefilmen bära så att inte metalldelarna kommer i kontakt med varandra med andra ord friktionen skall inte vara metall mot metall utan de rörliga delarna skall separeras med oljefilm. Slick 50 minskar friktionen vid kontakt metall mot metall något som aldrig skall förekomma i en förbränningsmotor.

Satsa på en kvalitetsolja istället.

Det finns spaltmeter skrivet om detta och dessutom är det inget motortillverkarna rekommenderar.

Läs mer:
http://www.skepdic.com/slick50.html

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Claas

Re: slick50

Inlägg av Claas »

Att an vända slick 50 är upp till var och en.
För min det kan jag varmt rekomendera denna tillsats.
Jag använder det i alla bilar och maskin jag har haft sedan 1998.
Bla: 3 st Chrysler Grand Voyager 1st med enkel kamkedja som endast behövde byta kedja ej spännrullen efter 12 000 mil.
Audi A6, Isuzu pickupp, Traktorer,Lastmaskiner Volvo 06(som har gått utan oljetryck i flera minuter på grund av brusten övertrycks fjäder efter 1200 tim-
ingen kunnder tro att det var mekaniskt fel utan eletriskt)
Båtar Ancas Queen Vp 145 med 280drev
Fjord dolphin 900 D4 DPH drev
:D
Tack för ett bra forum
Christer D
Skriv svar