byta tankgivare och rengöra bensintanken

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
kritie

byta tankgivare och rengöra bensintanken

Inlägg av kritie »

Hej alla kunniga båtägare.
Behöver byta ut de gamla tankgivarna på en Ancas Queen till nya moderna men är lite osäker på vad man törs göra med bensintankarna som är på 100 resp 125 liter. Har ni några tips på hur man säkrast går tillväga när man ska ta bort de gamla och sedan sätta dit nya. Är det någon explosionsrisk att arbeta med en tank med bensin i. Ska man först tömma tanken och lufta ur den ordentligt innan man börjar jobba. Kom med tips och synpunkter så jag fixar det här på ett säkert sätt. Vill ju inte att båten ska flyga i luften. Om de ska tömmas så skulle jag vilja passa på att rengöra tankarna ordentligt (finns säkert en massa gegga där). Hur rengör man tankarna på ett bra sätt? Mvh Krister
henbac09

Re: byta tankgivare och rengöra bensintanken

Inlägg av henbac09 »

Jag hade ur mina två dieseltankar ur båten nu och det var mkt gegga i dom, jag tömmde ur all diesel som var i dom, tog sen ett långt böjligt rör och monterade på kompressorslangen och
lyckades blåsa tankarna rena och fina ifrån givarflänshålet. All smutts kom ut ur anslutningsröret.
Hur detta är bra eller dåligt i en bensintank ( statisk elektrisitet) vet jag inte men det fungerade för mig.
/ Henrik
Lars Lundbladh
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Tryckluft eller vakuum sug (oljesug) är att rekommendera. Använd inga elpumpar. När tanken är tömd kan man öppna manluckan och lufta tanken. En bensintank innehåller sällan gegga men det kan finnas avlagringar eller korrosion pga. vatten i bensinen. Rengör efter bästa förmåga samt byt bränslefilter varje år. Tanken kan rengöras i båten men det kan vara svårt att få ut skräpet då det oftast sitter skvalpskott i tanken som hindrar rengöring.

/Lars Lundbladh
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
kritie

Inlägg av kritie »

Ska prova oljesugen, den är ju helt manuell. Får man ut mer skräp om man använder tryckluft?

Lars, du råkar inte ha en skiss över hur det kan se ut med skvalpskott i en tank?
Lars Lundbladh
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

De kan se ut på många olika sätt vanligtvis är det ett flertal plåtar som går nästan ända ned mot botten i tanken, på så vis dämpas bränslets rörelser vid sjögång.

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
kritie

Inlägg av kritie »

Tack Lars, så om man får ner slangen ända ner till botten, mellan 2 skvalpplåtar, så borde det alltså gå att suga upp det mesta.
Skriv svar