Dimension på sugslang vid sköld, AD41B
Moderator: Lars Lundbladh
-
- Inlägg: 169
- Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42
Dimension på sugslang vid sköld, AD41B
Hej!
Man skall vad jag förstått lämpligast lösas sugens gen innanför skölden när man skall sötvattensköra sjövattendelen av motorn. Jag har fyra mil till båten så jag undrar vad manböf ha för slangdiameter för att koppla på den till en färskvattendunk som man sedan avslutar med glykolkörning?
Förresten, hur länge skall man köra glykol och är det viktigt att ha 50/50-blandning för det lär ju gå åt en del eller släpper man ut glykolen på något annat ställe i motorn så att man jan cirkulera det? Det verkar ju svårt att "fånga" upp det när det kommer ut ur drevet tillsammans med avgaserna eller?
Man skall vad jag förstått lämpligast lösas sugens gen innanför skölden när man skall sötvattensköra sjövattendelen av motorn. Jag har fyra mil till båten så jag undrar vad manböf ha för slangdiameter för att koppla på den till en färskvattendunk som man sedan avslutar med glykolkörning?
Förresten, hur länge skall man köra glykol och är det viktigt att ha 50/50-blandning för det lär ju gå åt en del eller släpper man ut glykolen på något annat ställe i motorn så att man jan cirkulera det? Det verkar ju svårt att "fånga" upp det när det kommer ut ur drevet tillsammans med avgaserna eller?
//900 Dolphin "Victoria"
"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
-
- Inlägg: 169
- Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42
Re: Dimension på sugslang vid sköld, AD41B
...det e int lätt å stav rätt med iPhone int...!
Ingen redigeringsfunktion på gjorda inlägg möjlig att fixa?
Ingen redigeringsfunktion på gjorda inlägg möjlig att fixa?
//900 Dolphin "Victoria"
"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: Dimension på sugslang vid sköld, AD41B
Hej!
Det miljövänligaste och enligt min mening det enklaste sättet att konservera är att använd en konserveringssäck från
: http://www.yellowsmarts.com/index.php?o ... &Itemid=32
Glykolen ca 40-50 l kan då återanvändas år från år. Kör dock helst sötvatten
genom motorn först.
Om du ansluter slang istället så försök samla upp glykolen det mesta kommer ur avgasutsläppet på drevet och på sidorna , använd hinkar.
Man bör köra 50/50 gärna ca 30 liter (tre hinkar) annars kan det finnas risk för sönderfrysning av avgassystem eller kylsystem massmord kylare turbo etc mät gärna det som kommer ut så att rätt kylskydd finns.
Slangdimension ca 30 mm (kan dock eventuellt skilja på din motor).
/Lars
Det miljövänligaste och enligt min mening det enklaste sättet att konservera är att använd en konserveringssäck från
: http://www.yellowsmarts.com/index.php?o ... &Itemid=32
Glykolen ca 40-50 l kan då återanvändas år från år. Kör dock helst sötvatten
genom motorn först.
Om du ansluter slang istället så försök samla upp glykolen det mesta kommer ur avgasutsläppet på drevet och på sidorna , använd hinkar.
Man bör köra 50/50 gärna ca 30 liter (tre hinkar) annars kan det finnas risk för sönderfrysning av avgassystem eller kylsystem massmord kylare turbo etc mät gärna det som kommer ut så att rätt kylskydd finns.
Slangdimension ca 30 mm (kan dock eventuellt skilja på din motor).
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
-
- Inlägg: 169
- Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42
Re: Dimension på sugslang vid sköld, AD41B
Så det är bara att ta av propellrarna, på med säcken, köra ett par minuter med färskvatten, ett par minuter med 50/50 och sedan tappa ur i dunkar. Klart?
//900 Dolphin "Victoria"
"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: Dimension på sugslang vid sköld, AD41B
Ja så enkelt är det.
När konserveringen är färdig åker man till macken och kollar fryskyddet. Fyller på med glykol vid behov. En viss spädning får man räkna med då motorn innehåller en del vatten.
/Lars
När konserveringen är färdig åker man till macken och kollar fryskyddet. Fyller på med glykol vid behov. En viss spädning får man räkna med då motorn innehåller en del vatten.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
-
- Inlägg: 169
- Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42
Re: Dimension på sugslang vid sköld, AD41B
Jag pratade med killen som säljes drevsäcken för jag hittade ett par båtägare som skrivit på en del forum att det var svårt att behålla vattnet som kommer ut ur 290DP-drevet i säcken men han menade att det skall fungera bara man har någon som håller "flikarna" och att man spänt fast säcken noggrannt.
Jag har köpt 25 liter glykol idag och funderar över om man behöver tömma/lossa någonting efter körning med först vatten och sedan 50/50-glykol i säcken, finns det inte risk att det står kvar vatten i laddluftkylaren för den är väl sjövattenkyld?
Vill ju inte riskera att tabba mig nu när jag skall lära mig hur man gör med drev... det var lite lättare förr med rak axel
Jag har köpt 25 liter glykol idag och funderar över om man behöver tömma/lossa någonting efter körning med först vatten och sedan 50/50-glykol i säcken, finns det inte risk att det står kvar vatten i laddluftkylaren för den är väl sjövattenkyld?
Vill ju inte riskera att tabba mig nu när jag skall lära mig hur man gör med drev... det var lite lättare förr med rak axel

//900 Dolphin "Victoria"
"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
-
- Inlägg: 169
- Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42
Re: Dimension på sugslang vid sköld, AD41B
Förresten, det finns väl tre olika typer av glykol har jag förstått; den blå "vanliga", den motsvarande som är miljövänligare och någon som är röd eller gul (?), men vilka är det man inte få blanda ihop?
//900 Dolphin "Victoria"
"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: Dimension på sugslang vid sköld, AD41B
Hej!
Du bör inte blanda ihop de olika typerna då det är svårare att mäta frysskyddet. I princip spelrar det mindre roll då de ändå ger frysskydd förutsatt att de är rätt blandade.
Jag har konserverat mitt drev med säck i flera år (och även konserverat mina båtgrannars motorer) mina erfarenheter:
* Drag upp hundörat på säken så gott det går det gör att säcken blir lättare då det går åt mindre mängd glykol.
* Jag har två extra avgasutlopp/slangar inne vid skölden jag brukar plugga dem vid konservering genom att sätta en klämma på dem.
* Se till att bakändan på säcken ligger ovanför avgasutsläppet.
* Töm säcken med handlänspump (eller elpump), det tar för lång tid genom utloppet som dessutom ligger nära marken vilket gör det svårt att tömma i dunk eller behållare.
/Lars
Du bör inte blanda ihop de olika typerna då det är svårare att mäta frysskyddet. I princip spelrar det mindre roll då de ändå ger frysskydd förutsatt att de är rätt blandade.
Jag har konserverat mitt drev med säck i flera år (och även konserverat mina båtgrannars motorer) mina erfarenheter:
* Drag upp hundörat på säken så gott det går det gör att säcken blir lättare då det går åt mindre mängd glykol.
* Jag har två extra avgasutlopp/slangar inne vid skölden jag brukar plugga dem vid konservering genom att sätta en klämma på dem.
* Se till att bakändan på säcken ligger ovanför avgasutsläppet.
* Töm säcken med handlänspump (eller elpump), det tar för lång tid genom utloppet som dessutom ligger nära marken vilket gör det svårt att tömma i dunk eller behållare.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
-
- Inlägg: 169
- Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42
Re: Dimension på sugslang vid sköld, AD41B
Hej!
Det var bra och uppskattade råd!
Jag vet inte vad du har för motorpaket, men har jag motsvarande som du pluggar även på min AD41B/290DP?
Det slog mig också att det vore till att ha båten riktigt högt ifall man skall lyckas få in en stående 25 l dunk under säcken... men jag är nog inne på en borrmaskinsdriven pump!
Hur länge kör du med färskvatten respektive glykolvatten?
Det var bra och uppskattade råd!
Jag vet inte vad du har för motorpaket, men har jag motsvarande som du pluggar även på min AD41B/290DP?
Det slog mig också att det vore till att ha båten riktigt högt ifall man skall lyckas få in en stående 25 l dunk under säcken... men jag är nog inne på en borrmaskinsdriven pump!
Hur länge kör du med färskvatten respektive glykolvatten?
//900 Dolphin "Victoria"
"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: Dimension på sugslang vid sköld, AD41B
Efter att kollat sprängskiss på 290 drevet är jag ganska säker på att utsläppet sitter under avgasbälgen vilket inte skall vara något problem.
Jag brukar köra någon till några minuter tills vattnet blit ljummet.
/Lars
Jag brukar köra någon till några minuter tills vattnet blit ljummet.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
-
- Inlägg: 169
- Blev medlem: 10 maj 2011, 13:42
Re: Dimension på sugslang vid sköld, AD41B
Hej
Idag provade jag "säcken" vilket gick bra. Det blir minimalt stänk med 290-drevet om man monterar den helt enligt instruktionen - rekommenderas! Körde tio minuter med färskvatten och fem minuter med 50/50 glykol.
Fråga: Kylvattnet som kommer ur skölden via två gummislangar, är det det enda som kommer ut eller kommer det även via avgasutsläppet ovanför propellrarna?
Tips: enklaste sättet att tömma säcken är med Clas Ohlsons hävertpump för 99:- den sköter sig själv rakt ner i en 25 liters dunk!! Inget spill alls! Glöm det utsläpp som finns via klämman längst ner i säcken - den är varken tät när man vill eller vettig att tömma via efteråt.
Idag provade jag "säcken" vilket gick bra. Det blir minimalt stänk med 290-drevet om man monterar den helt enligt instruktionen - rekommenderas! Körde tio minuter med färskvatten och fem minuter med 50/50 glykol.
Fråga: Kylvattnet som kommer ur skölden via två gummislangar, är det det enda som kommer ut eller kommer det även via avgasutsläppet ovanför propellrarna?
Tips: enklaste sättet att tömma säcken är med Clas Ohlsons hävertpump för 99:- den sköter sig själv rakt ner i en 25 liters dunk!! Inget spill alls! Glöm det utsläpp som finns via klämman längst ner i säcken - den är varken tät när man vill eller vettig att tömma via efteråt.
//900 Dolphin "Victoria"
"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: Dimension på sugslang vid sköld, AD41B
Hej!
Det kommer även ut vatten från avgasutsläppen. Avgaserna är blandade med vatten för kylningens skull, på så vis minskar gasvolymen och de till synes trånga avgaskanalerna i drevet räcker till.
Utsläppet från säckens nederdel kan tillverkaren lika bra svetsa igen det fyller ingen funktion. Det sista i säcken kan man lätt tömma ändå.
/Lars
Det kommer även ut vatten från avgasutsläppen. Avgaserna är blandade med vatten för kylningens skull, på så vis minskar gasvolymen och de till synes trånga avgaskanalerna i drevet räcker till.
Utsläppet från säckens nederdel kan tillverkaren lika bra svetsa igen det fyller ingen funktion. Det sista i säcken kan man lätt tömma ändå.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben