byte olja 290drev

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
kritie

byte olja 290drev

Inlägg av kritie »

Hej!
Tar tacksamt emot beskrivning på hur man byter oljan. Har försökt läsa på lite i andra forum och det verkar variera lite hur man ska göra. Vissa förespråkar t ex att ny olja ska tryckas in i tapphålet, andra menar att man ska fylla på i oljestickehålet eller genom att öppna kåpan och skriva ut en skruv (stor skalle). Alla kanske har rätt men finns det en metod som är lite bättre än de övriga? Måste man köpa en oljepåfyllningsflaska (på tex drevdelar för 220kr) eller går det att ta en vanlig plastflaska som man sätter på en tunn slang? Dock verkar alla mena att det tar lång tid att fylla på oljan, hur lång tid bör man räkna med att det tar?
Har inte heller hittat någon sprängskiss som förklarar var oljestickan sitter men jag anar att det är den stora skruven uppe på växelhuset. Har försökt lossa skruven imorse men den satt som berget, är det vanligt?
Skulle också vilja få tips på hur oljan ser ut om den är i bra skick eller om det verkar vara vatten i den. Misstänker att om den är bailysfärgad så är det mindre bra //Krister
Claas

Re: byte olja 290drev

Inlägg av Claas »

Hej
Här har du en länk på spränskiss på 290 drev oljestickan är nr 70
http://www.marinepartseurope.com/sv/vol ... 15933.aspx
Oljan blir gråvit om det är vatten i det.
Olje byte skulle jag fylla på i oljan oljestickshålet det är dock ca 2,6l
Det funkade på mitt 280 drev, det är bara att kolla oljen nivån några gånger så att all luft för svinner ut.Du kan tilta derv så är du helst säker att du får rätt nivå, på utombordare är det nog viktigare att trycka ut luften uppåt det är inte heller så mycket olja.
Här kommer en länk på verstadshandbok
http://www.fjordboatclub.com/index.php? ... &Itemid=74

Hoppas att några frågetecken rätas ut.

MVH
Christer
Lars Lundbladh
Kontakt:

Re: byte olja 290drev

Inlägg av Lars Lundbladh »

Hej!

Jag jobbar nästa dagligen med drev och fyller alltid på oljan genom den stora pluggen under växelkåpan och ovanför växelföraren med hjälp av en påfyllningsflaska = den som drevdelar säljer öppnar alltid oljestickan så att luft kan ta sig ut. Påfyllningstiden är max 5 minuter den vägen. Volvo drev skall alltid fyllas ovanifrån och det är ingen risk för luftinstängningar då kanalerna är stora jämfört med Mercrusier Alpha one och utombordare som alltid måste fyllas underifrån pga. att det annars blir luftfickor.
Tänk på att aldrig överfylal drevet då det lätt kan börja slira om det är för mycket olja i dessutom skall oljenivån kontrolleras med oljestickan utan att gänga ned den.
Drevdelars oljepåfyllare kan tyckas lite dyr men den som vill ha ett snabbt och bra verktyg att fylla på sitt drev är den oumbärlig. Tänk på att byta fiberbricka efter påfyllnad.

Man kan även använda en sportflaska med mjuk slang funkar säker bra också men genomsläppet blir mindre och det tar längre tid att fylla man kan även fylla genom oljestickan men öppna då den stora pluggen så att luften kan ta sig ut.

Att lossa den stora skruven på lockets topp går också, men inget som jag rekommenderar då oringen måste bytas . Lossar man locket är risken större för kontaminering av lager mm då dessa blottas samt att fler packningar måste bytas och locket helst korrosionsskyddas med permatex.

Skruven till oljepluggen och oljestickan har en förmåga att sitta väldigt hårt då de flesta dra den hårt. Drevdelar http://www.drevdelar.se/product.do?productId=72115 har en bits som passar perfekt i spåret.

Mjölkfärgad olja är inte bra och bör omedelbart åtgärdas. Vanligaste orsaken till läckage är packningarna vid propelleraxel eller växelförare samt trasig/läckande knutkorsbälg då läcker vatten in genom tätningen bakom knutkorsen. Oljepluggspackningar kan också läcka och ibland har packningarna mellan de olika drevhusen spruckit. Man bör alltid provtrycka och vakuum testa drevet med jämna mellanrum.

Ni som har problem med dreven är alltid välkommna att hör av er här på forumet eller direkt till mig med frågor.

Jag kan även hjälpa till renovering via www.drevservice.se

MVH

Lars Lundbladh
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Skriv svar