Det är inte så enkelt att reda ut årgången på drevet genom serienummret, vilken motor hör drevet till ? Det är lättare med motorerna och sedan leta därifrån.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Enligt ägare er det et sät ifran 1993, med VP570, ifrån en Fjord 30W.
Vet du när helmbult byttas til nyt type(finns olika typer) ?
Den originella kone var gjort av Messing(Brass), var det præcis samme utførning som nya stalkoner(med fräsade spor)? hyr identificera man nya ifrån gamla Kon.
570A motorn såldes under 1989-1993 så det kan stämma däremot satt det aldrig några 280 drev tillsammans med den motorn utan SPA tom SPC och DPA tom DPC drev, med anrda ord andra generationens 290 drev . Skölden är helt annorlunda till dessa drev än 280. runda kåpan högst upp på överhuset fanns med till och med tidiga 290 drev de ändrades til kantiga kåpor på SPA och DPA. Samtliga drev i 200 serien finns att beskåda på denna länk: http://www.volvopenta.com/SiteCollectio ... 745608.pdf
Om det sitter Mässingskona eller stålkona går enkelt att pröva genom att lossa och avlägsna locket till växleföraren lossa de fyra skruvarna som håller locket.
Pröva med magnet mot konan. båda är guldfärgade så man lurar sig lärr. Mässingskonan har fina spår medan stålkonan har grövre spår på den konsika ytan.
Montera tillbaka locket med ny oring och gärna permatex på kontaktytorna (för att unvika korrosion). Dessutom ör det bra att byta tätningsring till växkelföraren när den ändå är loss.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ja, jag tror, sedan at båten er en Fjord 30W ifrån slut 70 tallet, med twin engine/drive at 570motorn är eftermonteret sen, en ting är säkkert at der var to 280DP monteret på båten. Ägeren har byttat benzinarna til én Dieselengine på 300HK/BravoIII och sen med BravoII 17x23 prop. derfor at båten inta gik i plan med duoprop, han är nogat lessan at båten inte kan gå snappare end 17kn, som han sager, båten burde nok ha mindst 400HK.