Byta håll på torkarmotorn
Moderator: Lars Lundbladh
Byta håll på torkarmotorn
Hej!
Är det nån som bytt håll på torkarmotorn? Alltså att den sveper åt andra hållet. Jag har en svart torkarmotor som det står made in japan på. Vet inte om det är orginalmotorn?
Båten är en 900 dolphin.
Frisken
Är det nån som bytt håll på torkarmotorn? Alltså att den sveper åt andra hållet. Jag har en svart torkarmotor som det står made in japan på. Vet inte om det är orginalmotorn?
Båten är en 900 dolphin.
Frisken
-
Re: Byta håll på torkarmotorn
Varför skall du byta håll, är det inte ändrat parkeringsläge du menar?
Jag vet inte hur mina är inställda, men det är väl s k American Bosch som originalmonterades.
Däremot får du gärna tipsa om bra skydd som man sätter runt torkarmotorerna för våra lossnar hela tiden och hänger och slänger.
Jag vet inte hur mina är inställda, men det är väl s k American Bosch som originalmonterades.
Däremot får du gärna tipsa om bra skydd som man sätter runt torkarmotorerna för våra lossnar hela tiden och hänger och slänger.
//900 Dolphin "Victoria"
"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
-Säg inte det du..."
Hej!
Har bytt till parallelltorkararmar. Min barbords torkare börjar från mitten av vindrutan och sveper ut mot sidan och parkerar sedan i mitten. Tror den blir mindre i vägen för sikten om den börjar utifrån och sveper in mot mitten och sen parkerar i ytterkant. Vet inte om jag blev något tydligare...
När det gäller skydd på insidan har jag vita skinnpåsar runt mina. Dessa var slappa, men sen sydde min mor i nya gummiband i dem så ny sitter de på plats.
Har bytt till parallelltorkararmar. Min barbords torkare börjar från mitten av vindrutan och sveper ut mot sidan och parkerar sedan i mitten. Tror den blir mindre i vägen för sikten om den börjar utifrån och sveper in mot mitten och sen parkerar i ytterkant. Vet inte om jag blev något tydligare...
När det gäller skydd på insidan har jag vita skinnpåsar runt mina. Dessa var slappa, men sen sydde min mor i nya gummiband i dem så ny sitter de på plats.
-
Ah parallellarmar; seriöst!!
Måste se grymt ut när du är klar, respekt!
Du borde kunna kolla i ställningar på närmsta båtgranne med större Nimbus eller liknande?
Måste se grymt ut när du är klar, respekt!
Du borde kunna kolla i ställningar på närmsta båtgranne med större Nimbus eller liknande?
//900 Dolphin "Victoria"
-Säg inte det du..."
-Säg inte det du..."
Måste ge denna biltillbehörsfirma lite beröm. De får annars mest negativ reklam. Men på deras hemsida hittade jag en torkarmotor som till utseendet är lik den jag har. På hemsidan fanns även en beskrivning hur man ändrar inställningar på motorn att lada hem. Så nu återstår det att se om min motor ser likadan ut på insidan.
Tack "Feltema"!
Tack "Feltema"!
Skruvade isär motorn igår. Tyvärr så går det inte att ändra några inställningar. Lyckades dock "bygga" om den så nu startar och stannar den tvärtemot vad den gjorde innan.
Haha...å jag som först inte fattade vad det var för "håll" som skulle bytas. Ett mothåll kanske?
/Krajan
/Krajan
Fjord 32 Cabin - Cummins 300hkTurboD + ZF-MPM PPS111-drev
-
Tänkte fråga i denna tråd när det ändå handlar om torkare om någon vet vart spolarpump behållare finns för spolning ruta? jag ser att slangarna går in i innertaket vid torkarmotorerna.
Tänkte jag frågar här innan jag börjar plocka ner för att hitta.
jag är nybliven ägare till en Fjord 900 Dolphin
Mvh Fredrik
Tänkte jag frågar här innan jag börjar plocka ner för att hitta.
jag är nybliven ägare till en Fjord 900 Dolphin
Mvh Fredrik
-
Hej
Har du spolning, det har jag inte lagt märke till på 900:or - är det originaltillval?
Har du spolning, det har jag inte lagt märke till på 900:or - är det originaltillval?
//900 Dolphin "Victoria"
-Säg inte det du..."
-Säg inte det du..."
Hej!
Jag har manuel(hink) spolning på min så kan inte hjälpa. Vad har du köpt för 900? Motor/er?
Jag har manuel(hink) spolning på min så kan inte hjälpa. Vad har du köpt för 900? Motor/er?
-
900 Dolphin skrev:Hej
Jag vet inte om det är tillvval men det sitter även strömbrytare i elcentralen
-
Du får gärna ta bild på elcentralen!
//900 Dolphin "Victoria"
-Säg inte det du..."
-Säg inte det du..."