Jag har hittat en KAD 43/DP i bra skik, som jag tänker at montera i min 24W, men er lite usäker på om det er rät valg;
Er KAD 43 for tung?
Er der noen som har erfarenhet med utväxling på drev 1;65/1;78/1,95 ?
Noen som kan reomendera propellar ?
Noget specielt som man måste väre opmärksom på ved kjøb af KAD 43 ?
Mange Tack, jag har kollat med VP och här sager man:
KAD 42/43, DPE 1;78, C4 propell.
Max speed 35-38kt beroende på vigt m.m.
Cruise 25-28kt
Max speed ligger jo langt ifrån din båt, men kanske du har andet drev och prop ?
Holder på med forhandling om et KAD43 set, men er fortfarende mycket usäker på om inta D3-190-220 skulle være myckt bättre, om man ser bort ifrån priset
Jao, jag har nog ett VP 290dp 1-1:95 utväxling?! Och B5 propellrar... Fick ett tips att byta till andra proppar för att få upp farten lite men jag tycker det är roligare att packa ner mina tjockis polare och komma upp i plan utan att sätta någon i fören för det!
Ve dock en 24w med en kad 43, han som äger den hävdar också dom hastighets siffrorna du beskriver. Har alltid avfärdat dom dock eftersom den mannen oftast har druckit en 4-5 starkbärs varje gång man träffar honom
Jah, C4 prop motsvarer B6 prop, det skulle nok ge lidt extra på toppen, om du byttar din B5
Lite fråga til;
Hur er det med vattenlinien, er dit drev (transum) fult under vatten?
Jag har hørt om en som fik vatten i Turboen, da der var flera kompisar på boten, pga. vikten.
Når starter din kompressor RPM ? och når stanner igen RPM (2800) ?
Super at du kan ge lidt info - mycket prisvärdigt - Tack
Altså att få vatten i turbon pga att det sitter för många personer i båten tycker jag låter som en MYCKET konstig anledning
Vid normala förhållanden så ligger mitt drev starx under vattenytan och "övre tredjedelen" av skölden är ovanför. Antar att det kan vara normalt?!
Kompressorn ska väl starta på 15.1700 rpm? Komme rinte ihåg men det står i instruktionsboken. Det finns även en "kickdown" funktion på motorn vilket gör att om du trycker på full gas snabbt från lägre vervtal ca 10-1200 rpm så trycker kompressorn på längre än vanligt, det är faktiskt bra om man är fler ombord då det känns skillnad i effekten. Annars brukar jag försöka undvika att köra så att kompressorn ligger och flåsar för stt slippa slitage...
På Lördag 22/9 så ska jag köra bort till båtbottentvätten för att sedan ta upp båten på eftermiddagen efter oljebyte och annat. Har du vägarna förbi Lidingö/Stockholm så är du välkommen att hänga med på en provtur!
Skicka mig ett mail bara så styr vi upp något! roslund.magnus@gmail.com
Jag har hört talas om några som fått vatten in genom avgasutsläppet på motorn.
Om vattenytan (vattenlinjen) är högre än avgasutsläppet på motorn så tränger vatten in via avgasvägen.
Speciellt Croupier som har en skarp v botten gör att motorn kan hamna under vattenlinjen.
/Hsun
JA, det er precist som jag har hört, och om jag tittar på min 24W, da er der bara 10-15cm ifrån avgaskrog til vattenlinien, men det har inta givat problem på 30år
Men om jag öker motor vikt med +100kg, kanske med fler kompiser, vatten skulle komma ind via avgas ?
Det finns säkert någon lösning på problemet.
Jag har för mej att det ev finns förlängningsrigg även till Aq drev vilket gör att motorn skulle kunna monteras högre i båten.
/Hsun
Jah, skal ligga på foto når jag får monteret div. Detaljer
Har aftalat at låna to propeller C4 & C5 for test, da enligt guiden skal max RPM med full load ligga 200RPM under max. Rev.(3900) For optimal propellar valg. Med B6 går jag direkt til 3900RPM utan problem fully loaded, med rat propeller skulle det da vara 3700RPM.
Du får selvsagt en bulleting når resultatet liggar klar om et par veckor.