pover trim
Moderator: Lars Lundbladh
pover trim
Hej jag undrar var felet kan sitta när drevet stiger utan att stoppa vid användning av pover trim
det stiger vidare utan att stoppa vid vid det tängta stoppläget på panelen då man skall trycka in knappen brevid
den lilla spak som man reglerar med
det stiger vidare utan att stoppa vid vid det tängta stoppläget på panelen då man skall trycka in knappen brevid
den lilla spak som man reglerar med
-
- Kontakt:
Re: pover trim
Hej!
Vilket värde visar instrumentet? Trimgivaren kan vara felinställd, det är instrumentet som ger stoppsignalen. På 290 dreven är max trimvinkel 12 under gång. Skall man trimma högre så måste man trycka in den extra knappen då kan man trimma upp drevet till ca 45 men då måste motorn vara avstängd annars riskerar man skador på drivknutar och drevsköld.
/Lars
Vilket värde visar instrumentet? Trimgivaren kan vara felinställd, det är instrumentet som ger stoppsignalen. På 290 dreven är max trimvinkel 12 under gång. Skall man trimma högre så måste man trycka in den extra knappen då kan man trimma upp drevet till ca 45 men då måste motorn vara avstängd annars riskerar man skador på drivknutar och drevsköld.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Hej jag tackar för svaret. När jag har drevet på minus så visar mätaren -4 när det är som mest ner tilltat.
Sedan när jag tilltar ut så går det förbi spärren och kan klättra hela vägen lampan på instrumentet tänds
men det spärras ej jag har två motorer så jag har provat att byta plats på instrumenten men det blev ingen skilnad
så jag undrar var jag skulle kunna leta efter felet som inte vill spärra.
mvh christer
Sedan när jag tilltar ut så går det förbi spärren och kan klättra hela vägen lampan på instrumentet tänds
men det spärras ej jag har två motorer så jag har provat att byta plats på instrumenten men det blev ingen skilnad
så jag undrar var jag skulle kunna leta efter felet som inte vill spärra.
mvh christer
-
- Kontakt:
Hej igen!
Är det Volvo drev ?
/Lars
Är det Volvo drev ?
/Lars
Hej Tacksam för din hjälp. Ja det är 290DP
-
- Kontakt:
Hej!
Du har ett e-mail med mer info!
MVH
Lars Lundbladh
Du har ett e-mail med mer info!
MVH
Lars Lundbladh
Hejjag är mycket tacksam för din hjälp det är bara det ena drevet som kronglar men jag har kastbytt och provat med triminstrumentet och relä från det som fungerar riktigt. jag skall prova och byta plats på trimgivarna och se om det ger något resultat men det får bli när jag tar upp båten. skriver senare och berättar hur det går
många tack/ mvh christer
många tack/ mvh christer

Felet ett förbikopplat relä.
Tack för hjälpen
Christer Edvinsson
-
- Kontakt:
Bra att det löste sig.
/Lars
/Lars