Köp "drevsäcken", då kan fylla med glykolblandning, köra motorn så länge du vill och vara säker på att verkligen köra igenom blandningen så länge det behövs. Sedan tappar du tillbaka blandningen i din dunk, inget spill och du kan återanvända den år efter år!!
//900 Dolphin "Victoria"
"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
15 liter är i minsta laget iallafal på en sjövattenkyld V8. Man bör köra 50/50 blandning till dess att frysskyddet som kommer ur motorn klarar en kall vinter under -30 grader.
Många snålar men smäller vintern till så flyger i bästa fall frostpluggarna ur i värsta fall är motorblocket spräckt.
Tack för era tips.
Min motor är sötvattenkyld så det sjövattendelen som jag behöver säkra med glykol.
Sötvattendelen är det redan glykol i 50/50.
Den där sjövattensäcken verkar vara bra, och då tar man ju reda på det som kommer ut.
Samma här, sötvattenkyld motor så det är sjövattendelen jag menar.
Det som är smidigt med drevsäcken är just att man via drevets insug vet att HELA slingan får sitt skydd och att man efter körning tappar tillbaka vätskan till sina dunkar. Efteråt är det ej att förglömma att man skall komma ihåg att mäta vilken blandning man har eftersom den mängd havsvatten som finns i motorn späder ut glykolhalten.
I vissa inombordsmotorer väljer ju exempelvis många att starta motorn och pytsa i sin glykolblandning i sjövattendelens grovfilter - men då bör man tänka på vad som sitter FÖRE grovfiltret sett från drevet för den delen av motorn får ju inget skydd. Personligen tycker jag inte riktigt om att demontera och återmontera kylvattenslangen från skölden återkommande så som många båtägare gör, tycker det känns bättre att låtar slanga sitta (med återkommande inspektion av ev. sprickbildning och slangklämmor) än att hålla på att lossa gång på gång. Detta slipper du ju också med drevsäcken.
Däremot har drevsäcken en nackdel; det finns en avtappningsplugg i botten - den är helt värdelös (åtminstone på de säckar som levererades förra året) för där rinner det knappt ut någonting alls... jag köpte istället en hävertfatpump för 119:- på Clas Ohlson, mycket smidigare, betydligt effektivare när det skall pumpas i och ur säcken!
Lycka till!
//900 Dolphin "Victoria"
"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Bra med era synpukter
Tänkte försöka köra rent sjövattendelen så att jag har sötvatten där med en spolmuff som jag har till utombordaren.
För det blir som du säger en del sjövatten som kommer till drevsäcken och blandas med glykolen.
Är det då sötvatten så är det väl bara att späda på med gylkol på den del man tar igen från drevsäcken.
Ja det ska bli intressant och se hur det går
/hsun
Det kan vara viss skillnad i flöde/funktion mellan vissa utbordarspolmuffar och exempelvis 290DP-drev (vet inte vad du har för drev) så jag föreslår att du istället kör en stund med rent färskvatten i drevsäcken för att bli av med havsvattnet. Sedan tömmer du säcken och kör glykolblandningen.
//900 Dolphin "Victoria"
"-Vad e det här för söndagsseglare?
-Janne, det är 4,8 knop i kanalen!
-Jaha, men det gäller väl inte när man tevlar?
-Säg inte det du..."
Ja det var en bra ide.
Ska se om det blir läge att dra upp nu till helgen.
Nu är säsongen ovillkorligen över här, åkte förra helgen till släcktstugan och det är bara att klä på sej ordentligt.
Huva huva.
/Hsun
Man kan även lossa slangen på insidan av skölden eller direkt vid sjövattenpumpen ( i motorummet) och montera en slang för suga vatten. Jag skulle inte rekommendera att använda spolmuff på Volvo drev ofta har dessa en öppning nedåt vilket gör att man inte får något tryck till impellerpumpen och man då lätt bränner impeller och avgasslangar. Bätte då att lossa slangen till pumpen och suga från hink eller koppla vattenslangen där.
Själv kör jag nbara med säck först vatten sedan glykol.
Bra att du sa till om det med spolmuff.
Lag lossar nog slangen vid skölden så jag får vatten/glykol genom oljekylaren också.
Det är tur att man frågar det finns så mycket kunskap samlat här det är bara att tacka och ta imot.
/Hsun
Jag släppte intagsslangen i drevet i höstas och körde genom 20 liter genom varje snurra. Ska använda säcken i år då båten kommer vara rätt pallad denna höst. Förra stod den platt på backen.
ja jo alldeles rätt ingen impeller då får man inte in någon glykol.
Det var efter man kört in glykol då pumphuset och ledningar till och från pumpen är fyllda med glykol som jag funderade om den tog skada av glykolen.
/hsun