Vad behöver man göra varje år? Jag tänker mig att byta olja, anoderna byttes förra året både på propelleraxeln och på skölden.
Om man nu ska byta anod, ska man köra zink eller aluminium? Blir det galv. strömmar om man har tex zink på den ena och alu på den andra?
Tips på bra/billig olja, vattefast fett och annat som man kanske inte tänker på!
Vilken drevfärg är bäst? Hempel eller en billigare? Bör man grunda på ett relativt gammalt/omålat drev? Slipa med sandpapper innan?
Några specialverktyg som kan vara bra att ha till hands när man ska meka (VP 290DP i detta fall)?
Räcker det att byta bälgar vartannat år? Hur ofta bör man byta slangen för kylvattenintaget? Risk för vatteninträngning där?
Som sagt, en hel del att tänka på kanske. Det är lätt att missa något första gången.... Nu sparade jag ju 500:- bara på att plocka bort drevet i år, och servar jag det själv så är det väl ytterligare ett par 1000 lappar som man kan lägga på annat! 4100:- kostade det förra året med avmontage, service och påkrängning... DYRT!
Service Drev (290DP) men säkert andra modeller också!
Moderator: Lars Lundbladh
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: Service Drev (290DP) men säkert andra modeller också!
Här kommer svaren i samma ordning som frågorna.
Har man en större dieselmotor (tex KAD) är oljebyte varje år en bra försäkring mot drevhaveri. I vilket fall bör man kontrollera oljan så att det inte finns vatten i drevet. Förutom rostproblem kan man få allvarliga växelproblem om det finns vatten i oljan eller om drevet är överfyllt med olja vilket ofta är konsekvensen om man har vatten i oljan. Kontrollera alltid oljan i underhuset genom att öppna oljepluggen vatten i små mängder hamnar i nedre delen av drevet och syns därför inte på oljestickan. Har du vatten i oljan skall drevet packas om och provtryckas.
Anoderna bör kontrolleras och bytas vid behov, om man inte byter anoder bör de ändå lossas och ordentligt rengöras från oxid med tex slippaper, speciellt mot metall kontaktytorna mot själva drevet. Avlägsna alla färg så god metall kontakt erhålls.
Byt dem om mer än en tredjedel har korroderat (slitits) bort. Använd samma material i båda anoderna.
Val av anod:
Generellt gäller:
Magnesium = sötvatten tex Mälaren
Aluminium= Bräckt vatten
Zink= Saltvatten
Både Aluminium och Zink kan vara bra i Östersjön, slits anoderna snabbt bör man använda Zink.
För val av anod rekommenderar jag att läsa Volvos egna rekommendationer
http://www.volvopenta.com/volvopenta/se ... ion_1.aspx
Beroende på årsmodell av DP drev krävs olika oljor.
Generellt är att äldre DP drev med mässingskona bör fyllas med transmissions olja av mineral typ
Nyare drev med stålkona eller drev där konan bytts till nyare stålkona skall alltid fyllas med syntetisk transmissions olja.
Kontrollera typ i manual eller via Volvo´s hemsida:
http://www.volvopenta.com/SiteCollectio ... 745608.pdf
Jag rekommenderar att Volvos eller Teleflex/Sierra syntet olja för Volvo DP drev används. Sierra oljan kan köpas från tex. Hansen racing eller dess återförsäljare.
Använd vattenfast fett av marin typ dessa är alla relativt billiga.
Original färgen på Volvos drev är smält pulverlack man bör försöka behålla denna lack så långt som möjligt. Vill man bättra denna rekommenderas Volvo´s orginalfärg och primer. För antfouling färg kan man använda Hempel eller International färg som är avsedd för drev och propeller.
Verktyg (här är några):
Propellerverktyg
11 mm u-ringnyckel med spärr för att lossa växelvajer fästet.
Slangklämmeskruvmejsel
Insexnycklar i tum
Drivdorn och en bra studsfri hammare.
Specialbits för oljeplugg.
(Verktyg finns hos http://www.drevdelar.se rabatt ges till Fjorklubbens medlemmar de har listan på årets medlemmar skriv Fjordklubben rabatt i meddelande texten).
Bra att ha är en drevvagn eller Volvo´s upphängningsbygel då går bälgbyterna lättare.
Kontrollera bälgarna varje år och byt knutbälgen minst vart annat till vart tredje år. Havstulpaner är en stor risk för att bälgen går sönder tag därför för vana att rengör bälgen från tulpaner var försiktig så att det inte går hål på bälgen.
Vattenslangen bör bytas om den är hård kontrollera även slanganslutningen i drevet den måste bytas då och då annars är det risk att den går av. Saknas bitar i den skall den bytas omgående. Byt ändå minst vart 5 år.
/Lars
Har man en större dieselmotor (tex KAD) är oljebyte varje år en bra försäkring mot drevhaveri. I vilket fall bör man kontrollera oljan så att det inte finns vatten i drevet. Förutom rostproblem kan man få allvarliga växelproblem om det finns vatten i oljan eller om drevet är överfyllt med olja vilket ofta är konsekvensen om man har vatten i oljan. Kontrollera alltid oljan i underhuset genom att öppna oljepluggen vatten i små mängder hamnar i nedre delen av drevet och syns därför inte på oljestickan. Har du vatten i oljan skall drevet packas om och provtryckas.
Anoderna bör kontrolleras och bytas vid behov, om man inte byter anoder bör de ändå lossas och ordentligt rengöras från oxid med tex slippaper, speciellt mot metall kontaktytorna mot själva drevet. Avlägsna alla färg så god metall kontakt erhålls.
Byt dem om mer än en tredjedel har korroderat (slitits) bort. Använd samma material i båda anoderna.
Val av anod:
Generellt gäller:
Magnesium = sötvatten tex Mälaren
Aluminium= Bräckt vatten
Zink= Saltvatten
Både Aluminium och Zink kan vara bra i Östersjön, slits anoderna snabbt bör man använda Zink.
För val av anod rekommenderar jag att läsa Volvos egna rekommendationer
http://www.volvopenta.com/volvopenta/se ... ion_1.aspx
Beroende på årsmodell av DP drev krävs olika oljor.
Generellt är att äldre DP drev med mässingskona bör fyllas med transmissions olja av mineral typ
Nyare drev med stålkona eller drev där konan bytts till nyare stålkona skall alltid fyllas med syntetisk transmissions olja.
Kontrollera typ i manual eller via Volvo´s hemsida:
http://www.volvopenta.com/SiteCollectio ... 745608.pdf
Jag rekommenderar att Volvos eller Teleflex/Sierra syntet olja för Volvo DP drev används. Sierra oljan kan köpas från tex. Hansen racing eller dess återförsäljare.
Använd vattenfast fett av marin typ dessa är alla relativt billiga.
Original färgen på Volvos drev är smält pulverlack man bör försöka behålla denna lack så långt som möjligt. Vill man bättra denna rekommenderas Volvo´s orginalfärg och primer. För antfouling färg kan man använda Hempel eller International färg som är avsedd för drev och propeller.
Verktyg (här är några):
Propellerverktyg
11 mm u-ringnyckel med spärr för att lossa växelvajer fästet.
Slangklämmeskruvmejsel
Insexnycklar i tum
Drivdorn och en bra studsfri hammare.
Specialbits för oljeplugg.
(Verktyg finns hos http://www.drevdelar.se rabatt ges till Fjorklubbens medlemmar de har listan på årets medlemmar skriv Fjordklubben rabatt i meddelande texten).
Bra att ha är en drevvagn eller Volvo´s upphängningsbygel då går bälgbyterna lättare.
Kontrollera bälgarna varje år och byt knutbälgen minst vart annat till vart tredje år. Havstulpaner är en stor risk för att bälgen går sönder tag därför för vana att rengör bälgen från tulpaner var försiktig så att det inte går hål på bälgen.
Vattenslangen bör bytas om den är hård kontrollera även slanganslutningen i drevet den måste bytas då och då annars är det risk att den går av. Saknas bitar i den skall den bytas omgående. Byt ändå minst vart 5 år.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Re: Service Drev (290DP) men säkert andra modeller också!
Som vanligt ett mycket informativt och uttömmande svar Lars!
Tack så mycket!!!
Ska verkligen handla grejer av drevdelar.se kikade i deras sortiment och dom verkar ju ha allt! Har hört att orginalbälgarna från volvo är lite enklare att arbeta med då dom är något mjukare än de "pirat" produkter som finns på marknaden. Är det väsentlig skillnad, eller kan man köpa det som är billigare och kanske byta lite oftare?! Samma sak med VP´s instruktioner ang att använda orginal anoder då dessa ska vara "bättre"
Tack så mycket!!!
Ska verkligen handla grejer av drevdelar.se kikade i deras sortiment och dom verkar ju ha allt! Har hört att orginalbälgarna från volvo är lite enklare att arbeta med då dom är något mjukare än de "pirat" produkter som finns på marknaden. Är det väsentlig skillnad, eller kan man köpa det som är billigare och kanske byta lite oftare?! Samma sak med VP´s instruktioner ang att använda orginal anoder då dessa ska vara "bättre"
-
- Inlägg: 1522
- Blev medlem: 26 jul 2003, 23:46
- Ort: Sweden
- Kontakt:
Re: Service Drev (290DP) men säkert andra modeller också!
Hej!
Ingen skillnad på bälgarna enligt min mening, de som Drevdelar säljer kommer från Orbitrade och är tillverkade i Sverige. Dock är slangklämmorna lite besvärliga att dra åt och inte lika bra som orginal men jag brukar återanvända slangklämmor om de är i bra skick.
Knutbälghen skall ändå bytas efter ca 2-3 år och jag har använt dessa bälgar i mer än 15 år utan problem.
Anoder, jag har kört med eftermarknads/pirat anoder i 15år utan problem. om de förbrukas är de ok, jag byter på drevet ca cart anant år på skölden mer sällan.
/Lars
Ingen skillnad på bälgarna enligt min mening, de som Drevdelar säljer kommer från Orbitrade och är tillverkade i Sverige. Dock är slangklämmorna lite besvärliga att dra åt och inte lika bra som orginal men jag brukar återanvända slangklämmor om de är i bra skick.
Knutbälghen skall ändå bytas efter ca 2-3 år och jag har använt dessa bälgar i mer än 15 år utan problem.
Anoder, jag har kört med eftermarknads/pirat anoder i 15år utan problem. om de förbrukas är de ok, jag byter på drevet ca cart anant år på skölden mer sällan.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ordförande och webmaster i Fjordklubben