Om du int efå något annat värde på givaren finns det fela möjliga felorsaker:
1. Mekaniskt fel kugghjul eller kuggsegment som sitter på styrhjälmen är trasigt.
2. Elektriskt fel på kablage elelr kontaktdorn alternativt instrument.
3. Trasig givare mekaniskt eller elektriskt.
Givaren går ibland att komma åt inifrån båten den kan lossas och man kan kontrollera om den ändrar värde när man vrider på givaren.
Övriga kontroller av kuggsegemnt och mekanik kan bara göra när båten är torrsatt.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Ja nu har jag kollat trimet och ser att kugghjulet inte rör sig, det går inte att röra åt något håll.
Förmodligen så kärvar det kanske i axeln och drevet verkar efter mitt "pillande" ha lossna delvis från axeln.
Så då finns det inget mer alternativ än att ta loss drevet
När man nu tar bort drevet så är ju frågan om man ska måla på det också, det ser inget trevligt ut.
Fodras det någon specialfärg
Ta ned drevet och byt bälgarna samt eventueltt kylslangen.
Rengör och måla drevet med Volvo´s orginalfärg den fungerar bäst om du inte skall lämna in drevet och ha det helt omlackerat.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Nu är felet på indikeringen av power trimet funnit.
Axeln som drevet sitter på hade kärvat fast ordentligt, gick att röra först med rörtång.
Nu gäller det att hitta ett bra fett som man kan använda till de nya prylarna.
Hade problen med styrhjälmen när det skulle lossas från drevet, vad jag förstod så skulle "styrplunchen" tas bort med 2 st M6 skruvar.
Det gick inte alls fick ge mig innan gängorna gav med sig, fråga är hur ska jag få bort den...vågar man värma?
Hsun skrev:Hade problen med styrhjälmen när det skulle lossas från drevet, vad jag förstod så skulle "styrplunchen" tas bort med 2 st M6 skruvar.
Det gick inte alls fick ge mig innan gängorna gav med sig, fråga är hur ska jag få bort den...vågar man värma?
/Hsun
Skruvarna är antingen 1/4 tum eller metrisk gänga.
För att få loss plunchen kan du lossa drevet och sänka det går utan att ta loss den. När drevet är nere knackar du med en hammare du på sidan av plunchen så släpper den. Oftast får man byta till en ny om gängorna är dåliga. Du behöver inte och skall inte värma och det hjälper inte dessutom mår alla packningar dåligt av värme.
Vill man ändå lossa plunchen utan att ta ner drevet får man lossa styrhjälmen genom att lossa skruvarna på båda sidorna de är dock låsta med mutter på baksidan.
/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Jo jag tog bort styrhjälmen för att få bort drevet.
Tästade nu när jag kom hem att knacka med hammaren på plunchen och den lossnade nästan på en gång.
Nu återstår att våtslipa hela drevet för att lacka upp det här någon gång under vintern.
Såg att det finns klarlack också att lägga på är det "over kill" eller blir det lättare att hålla rent?
/Hsun