Hur lösa upp gammalt smörjfett?

Tekniska frågor om tex. motorer , el etc.
Technical matters about engines, electrical equipment etc.

Moderator: Lars Lundbladh

Skriv svar
Paxman

Hur lösa upp gammalt smörjfett?

Inlägg av Paxman »

I vinterns projekt ingår att renovera upp torkarmotorer och styrväxeln vilka är gamla men väl fungerande. Proaktiv som jag är så vill jag ändå plocka isär, rengöra och smörja upp med nytt fräscht fett.

Fett är ju riktigt jobbigt att greja med, speciellt sådant som suttit i ett antal decennier, så nu undrar jag om någon har tips på effektiv rengöringsmetod. När jag rev motorn till min veteranbil läste jag om att diesel var jättebra att lösa gammalt fett och smuts så jag köpte en femlitersdunk. Jag vet inte om jag köpte fel diesel men inte löste det något... :roll:

Finns det någon vätska man kan lägga lite fettkladdiga kugghjul och annat i som löser guckan?

Mvh
Fred
Privatperson utan kopplingar till något båtrelaterat företag.
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Kontakt:

Re: Hur lösa upp gammalt smörjfett?

Inlägg av Lars Lundbladh »

Smådelstvätt + Lysfotogen använder jag fungerar utmärkt.
Tex:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... tt-191532/
jula hade en bra i plåt och i samma storlek förut men den verkar inte säljas längre?

Avfettning eller 5-56 fungerar också

/Lars
Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman

Inlägg av Paxman »

Det var en trevlig liten manick!! En sån kan man ju stuva undan någonstans även om man bor i lägenhet! 8)

Med lysfotogen, menar du typ lampolja då eller finns det något annat som är lite billigare?

Jag kom på att jag gjort rent modellmotorer som haft ingrodd metanol och ricinolja med en sk Crock Pot. Det är en hushållsapparat som man gör långkok i. Steken, grönsakerna och lite vatten läggs i den på morgonen och sen står allt i 60-80° under dagen för att vara klart till kvällen. Köttet blir otroligt mört!

Jag köpte en billig liten Crock Put på Amazon och hällde i glykol i behållaren. Sen fick motordelarna ligga och gotta sig i ett dygn. Några av motorerna såg ut som de var sprillans nya!

Det kan funka på småprylarna men för dreven i styrväxeln får det bli någon annan metod tror jag då de nog inte går i den lilla behållaren.

Ska absolut kolla in tvätten på Biltema nästa gång jag är där!

Mvh
Fred
Skeppare på "Silvia", en Finmar Seacabin 19" med en glykolkyld AQ130 borrad till 2,1 L kopplad till ett VP 290 SP
Lars Lundbladh
Kontakt:

Inlägg av Lars Lundbladh »

Fjord 900 Dolphin -88 /D6
Ordförande och webmaster i Fjordklubben
Paxman

Inlägg av Paxman »

Fint, JULAs dunk verkar lämplig. Då får jag dessutom bränsle till mina fotogenlampor som jag brukar hänga på balkongen i julhelgen!

Ultraljudstvätt kollade jag lite på men jag läste en test av den som Kjell & Co säljer och den visade sig inte vara så bra på fett och olja. Nu var det den billiga varianten så en rejälare maskin kanske fungerar bättre men då blir det för dyrt och utrymmeskrävande.

Det blir test med Crock Poten och sen kanske smådelstvätten på Biltema nästa gång jag åker förbi där. Återkommer med resultaten!

Mvh
Fred
Peter 19HT

Inlägg av Peter 19HT »

Hej,

Åk till Biltema och köp en liten ångtvätt för 229kr
http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-t ... att-84059/

Ånga är utmärkt för att lösa fett, om maskinen är för klen, spruta lite avfettning eller annat starkt rengöringsmedel ( högt ph-värde) innan.
Ånga är suveränt att använda på diverse motordelar, såvida det används med förnuft.

//Peter
Skriv svar