Vad kör ni på för proppellrar på era fjord?
Och om ni har två motorer, tjänar man något på att bara köra på ena när man glider i 5 knop eller äts det upp att den måste jobba hårdare?
Jag har försökt klura lite med baktanken på sänka bränsleförbrukning samt komma upp i plan snabbare och topp/marschfart.
Det enda jag kommit fram till är att jag inte har en aning vad man bör ha.

Jag har en fjord 900 dolphin med två v8:or på vardera ca 225 hk. (AQ225F/290SP) från 1987 och med single propp, jag vill gärna fortsätta med singelpropp för det ger mycket bra manövreringsmöjligheter även utan bogpropeller (för har ingen sådan och vill gärna eventuellt undvika det).
Jag verkar ha "standard" höghastighetspropellrar med tre blad, de är betydligt mindre än andra jag har sett.
Motorerna går annars mycket bra och tändningen gicks igenom av VP kille när jag köpte den samt så byttes alla avgaslimpor (krökar), det tog bland annat bort att ena stannade vid tomgången när den blivit varm.
Eftersom jag inte kan något alls egentligen om motorer, vinklar, antal blad, material, utväxling grader osv så har jag försökt läsa och fråga mig fram men blir inte klokare av det.
Har även tagit kontakt med vp (Volvo penta) mekaniker på marina för höra vad han säger.
En del säger man kan spara max 5% i förbrukning. Andra säger att det är jätteviktigt och man sparar mycket mycket mer och kan göra man kan ex marscha med bara en motor igång.
En del säger man får bättre ax och snabbare upp i plan med större blad och slipper fören i himlen men man tappar i toppfart.
Och har också hört att man måste väga båten, och se till hur den är uppbyggd osv, dvs man kan inte välja utan man måste prova sig fram. (det blir många lyft upp och ner med båten)
Ingen kan däremot säga vad man ska ha och att man måste mäta vinklar osv på de som sitter idag för kunna börja tänka. VP meken började prata om att vp tom ändrat maxvarven (dvs ändrat i efterhand mot originalhandboken osv) och det även göra att man kan behöva ändra utväxling osv.
Själv vill jag bara nån säger vad jag ska ha och om man tjänar nått på det och slippa ta upp båten direkt efter man bytt för allt blev sämre med tusenlappar till marinan och meken igen.
Efter en sommar så är mitt intryck av själva motorn m.m enligt nedan:
-max varv enligt originalhandbok och irl är 4300 så stämmer
-maxfart ca 34-35 knop. lite lägre än uppgett (38) men med skrovlig hård bottenfärg (ska ta tag i det nån gång också)
-marschfart 3300 ca 26-27 knop då ligger den bra...lägre sjunker aktern ner lite
-hantering av båten kanon, båe i marsch och max
-tid till plan....känns mycket lång, speciellt med full tank (420 Liter) och lite vatten i vattentanken i fören. Pendlar nog mellan 20-30 sek, gräver ner sig i aktern rätt mycket rätt länge
Nya proppar ligger tydligen runt 3-4000 kr styck (totalt 6-8000 kr plus jobb med montera osv) så man vill inte välja fel och man vill se en tydlig förbättring och gärna tjäna in det på bränsleförbrukningen.
Tips och synpunkter mottages varmt!!